Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Arali
Jag har en Volvo 740 -88 med en B230F motor. En morgon startade inte bilen, dagen innan var den lite motvillig att vara igång men inte att starta.

Jag har testat följande efter läst i andra trådar på forumet, inget har löst problemet:
Kollat så att bensin matas in i motorn. Det gör det.
Kollat gnista. Den gnistar (Noterade även att tändstiften blivit blöta av att dem repeterade start försöken).
Jag har bytt tänd-modul (Efter rekommendation från min Far).
Jag har prövat att starta med startgas och den tänder inte ens till.
Kollat så att Kamaxeln rör på sig. Det gör den.
Har köpt nya men inte bytt tändstift (dem gamla var knappt ett år men fick lära mig att den kan ha pajjat pga att dem är blöta).
Gjort bilen helt strömlös för att få bort eventuella start spärrar (inte testat att starta bilen än dock).

Jag vet inte vad mer jag kan göra, skulle vara tacksam för tips och råd.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Till att börja med måste vi få fram om du har en tidig eller sen -88. Har du på vänster (förarsidan) sidas fjäderbenstorn enliten dosa med ett lock som du kan lyfta på och där det finns 6 st uttag för den lilla plugg som sitter i en hållare. Har du denna dosa så har du en sen -88 och kan ta ut felkoder. Det är viktigt att avgöra vilken modellvariant du har då det skiljer en del mellan dom.

Mvh GK
av Arali
Nej jag har inte den där test dosan, jag letade efter den när jag läste om den tidigare i veckan men icke. Jag trodde att den var avmonterad eftersom jag har tre fästen på andra fjäderbenstornet (passagerar sidan), men nu när du säger att den ska sitta på den vänstra måste jag anta att jag har en tidig.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du en klarblå gnista på tändstiften? Byt gärna till den nya stiften. Det finns en möjlighet att kammremmen kuggat över så att tändimpulserna kommer fel.

Mvh GK
av Arali
Jag kollade färgen på gnistan och den är vit/gul, både på dem gamla tändstiften och dem nya. Min far som ägde bilen innan mig påstår att om kammremmen kuggat över skulle bilen fortfarande starta men gå väldigt dåligt, det har nämligen hänt på den här bilen tidigare. Men kammremmen och hjulen/kuggarna som den går på är knappt ett och halvt år gamla så jag tycker inte att den borde vara så sliten redan.

Här är en bild på ett av dem gamla tändstiften, kanske kan säga dig någonting.
http://postimage.org/image/ahgz4l5w/
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Bilden säger mig att du kan ha problem med ventilstyrningar och du kanske får in olja i cylindrarna.

Mvh GK
av Arali
Borde inte det betyda att den skulle förbruka olja ganska snabbt? Jag kollar oljan regelbundet och det försvinner så gott som ingenting mellan varje kontroll (Vilket är var annan vecka ungefär).
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Beror på hur mycket olja som läcker förbi, jag rekommenderar i alla fall att du låter göra ett leak down test på din motor. Testet går till så att man trycksätter förbränningsrummen ett i taget och kan sedan avgöra om det är problem med ventiler eller något annat runt förbränningsrummen.

Mvh GK
av Arali
Skulle detta förhindra att bilen startar? Om ja så ska jag självklart testa den men i första hand vill jag få igång bilen, sen kan jag ta hand om detta problemet.
Jag tror dessutom att ett sådant test redan gjorts på bilen, för ca ett år sedan gick topp locks packningen sönder och då tryck-testades motorn, inga problem hittades efter att packningen bytts. Men det kanske kan vara läge att göra en till då?
av Waizguy
Hej!

Gnäggar den när du försöker starta/går startmotorn runt?
Har du tillräckligt med ström i batteriet?
Har du kollat om det finns någon kol kvar i laddningsregulatorn på generatorn?
Hände för mig en gång att bilen inte starta då kolen slitits snett.

// Mvh Waiz

Edit: Kan inte säga om det hänt dig men mina tändsftift blev blöta av för många tändförsök en gång...dummade mig och tände o tände tills batteriet var slut :-O) ej att rekomendera.
Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte […]

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]