Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

När jag skulle montera de nyligen inhandlade (begagnade) stötdämparna på min V90 så passar de inte.
Bilskroten hävdar att de kommer från en V90 -98.

När jag håller den gamla stötdämparen i handen så är själva dämparen (den tjocka delen) uppåt och ska gå in i kanalen som går upp till det övre fästet, medan när jag håller den "nya" dämparen så sitter det en dekal längst upp på den smala delen som påstår att detta är upp och där är en pil som pekar på vilken sida som ska vara utåt......

Denna dekal hade väl inte hindrat mig från att montera dämparen som den gamla satt, problemet är bara det att vylindrarna som bultarna ska gå igenom är olika tjocka, tjock ner smal upp (naturligt eftersom tappen som den nedre infästningen sitter på ska ha bulten genomgående).
Då försöker jag sätta dämparen på det sätt som dekalen (även texten på dämparen är orienterad på detta sätt) får den inte plats, det är ett stag som är i vägen.

Har jag blivit lurad av bilskroten eller kan man byta plats på innanmätet i "cylindrarna (där som bultarna ska gå igenom)" på något sätt?

Är lätt förtvivlad, lagt över 2000 kronor plus frakt på de nya och så passar de inte.
Missade att jag hade fått detta svaret i en annan tråd.

"Alla 960 från 95 och framåt, s90 och v90 har en och samma typ av nivåregleringsdämpare. Den nya typen ersätter den gamla (upp och ner vända) Den ännu äldre typen på 94or och äldre passar inte på nyare bilar."

Om jag förstår författaren rätt så har jag blivit lurad, eller?
Nej du har nog inte blivit lurad.

När vi inte orkade ligga ute i snön och skuruva och lät Volvo i Falun göra det istället så skulle det ta ca 1.5 timme för dem att genomföra jobbet enligt deras tid tabell.
Men efter 2 timmar så kom de och sa att vi får ta en hyrbil gratis så länge, det tog dem ca 5 timmar att få jobbet gjort.

Så jag förstår om du är lite fundersam.
Hur gjorde dom?

Att få den på "plats" är inga problem; om jag bortser från att jag inte kan få på dämparen på den nedre tappen då hålet är för smalt och det är lika enkelt att vända på den men då tar som sagt var staget emot på den tjockare änden. Det skulle inte ta mig mer än 30 minuter ink att lyfta och palla upp bilen (nu när bultarna är lossade (satt stenhårt)).
Det enda som skulle kunna ta tid är att byta plats på infästningarna, den tunna upp och den tjocka ner......eller???
Håll inte på och mecka med själva dämparen! Vänder du den åt fel håll kommer den inte att fungera!!! Det är dock lite kinkigt att få dit dämparen! Det går att med lite milt våld få dit dämparen på det nedre fästet och sedan vrida den på plats med hjälp av en t.ex. skruvmejsel. Ett annat alternativ är ju att helt enkelt demontera krängningshämmaren (den som sitter ivägen!) innan man monterar dämparna.

//David
Känns inte som om det ska gå, det skiljer flera mm. Bulten som går genom det nedre fästet har samma diameter som bulten till det övre fästet, så utöver bultens diameter på Xmm och godset som sitter på bärarmen Ymm kommer inte att passa i ett hål som bara är Xmm stort, plus att det övre fästet kommer att hoppa rundor då det hålet är avsevärt större än bulten.

Det finns ingen chans att få plats med "tanken" på dämparen där nere, armen som är i vägen ligger precis där tanken hamnar, det är inte att jag inte kan passera den, de ska vara på samma plats i så fall.
Hej!

På min tidigare bil 960 -96 så satt dämparna som på en vanlig bil den tjocka delen upp och smala neråt. De nya skulle monteras med gummibälgen uppåt.
Lite trång, lossar man krängningshämmaren så gick det att få dit dem med lite våld utan att förstöra något.

Lennart
Jag har försökt nu, flera gånger, men inte tagit bor staget. Jag kan inte se hur det skulle passa.
Om jag fäster den med den översta bulten så diffar det på mer än en cm för att jag ska kunna få på den tappen, känns helt omöjligt.
Jag får kanske försöka en gång, och denna gången ta bort staget, skam den som ger sig......
;)

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]