Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvoissues
hej !

jag har haft problem med min 740 en längre tid, när man kört den varm och stängt av den kan man efter ca10min inte få igång den igen, först när den är nära helt kall igen startar den. jag får dock igång den igen med lite hjälp av startgas direkt in i luftmassemätaren. jag har felsökt men inte fått något specifikt svar.

jag har bytt följande:
stift, tändkablar, tändplatta, tändspole, fördelare, bränslerelä, hallgivare, tempgivare, databox, tomgångsmotor, luftmassemätare, instrumenthuset, spridarrelä, knackgivare.. ja, det är säkert mer än så..

den går bra i övrigt när den väl går, men har dock inimellan även stoppat under körning, men fått liv i den igen ganska snart.

bilen har bara gått 17000mil och är i övrigt bra skick så känns tråkigt att skrota den men har snart inget annat val !

tacksam för ledtrådar !
Den tempgivare som du bytt är nog den för instrumentet, hade den ett stift?
Den tempivare som är för systemet sitter under 3:ans insug och har 2 stift. Om du byter denna så skall den ovillkorligen ha ett svart kontaktstycke, absolut inte ett blått

Mvh GK
samtliga tempgivare bytta. testat med att byta lamdan(givaren på katalysatorn) bilen har även blivit värre, mer svårstartad (kräver större dos av startgas) och den startar inte längre när den är kall heller.
Kan vara att kallstartsventilen gett upp eller att den inte har någon strömmatning, kolla kontaktdon samt kablage.

Mvh GK

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]