Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BamZe84
Tjenare!
Tänkte försöka hinka ur så många häst som möjligt ut min 945 Turbo (165hk)
Vad tipsar ni om att göra för att få den till att gå så bra som möjligt. Har sökte lite
fram och tillbaka här på forumet. Men vill gärna behålla original turbon då den byttes
för ca 500mil sedan.

Jag har plockat ut och fotograferat mina boxar som sitter i bilen för att se om man kan få
tag på chip till dom..

Denna boxen satt vid fötterna på passagerar sidan..
Bild

Denna satt under ratten, är detta de som kallas för guld box ?
Bild

Vem ska man vända sig till om man vill köpa chip ? Finns de någon här på forumet som säljer som är testade grejer ?
Passa alla chip i alla bilar oavsett nr som står på lådan ?

tacksam för lite tips :)
Användarvisningsbild
av Ticken
Hej.

Det finns en otrolig mängd info på forumet om just det som du frågor om.
Men du ska få ett mycket kort svar ändå.

Om du vill chippa så är det bosch numret du går efter, ditt slutar på 962 på boxen.
Kontakta en leverantör (och kanske kolla in http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 52&t=42623) och handla ditt chip.

Anledningen till att den såkallade guldboxen är poppis är för att den har utbytbart chip för tändningen. Det har inte alla boxar.
Dock är det alltid utbytbart i bränsleboxen, den stora vid passagerarens fötter.
Vad jag menar med inte utbytbart är att det är fastlött i boxen, klart att det går att byta ut men med större arbetsinsats.

Mitt tips till dig om du vill ha snurr på vofflan är följande.
1. Chip.
2. Fetare avgassystem inlk downpipe.
3. Öppet luftfilter.
4. Höjt laddtryck.

Anledningen till att du chippar, är att kunna höja laddet (väldigt kort förklarat som ger mera mos). Om du bara chippar och inte gör något mer så tror jag inte att du märker spec stor skillnad.

Mitt tips till dig är att kontakta Bsr. (http://www.bsr.se). Dom säljer paket till din bil inlk chip, tryckklockor (för att höja laddet med) osv osv..

Om du vill så kan jag flytta den här tråden till Motorrenovering och trimning.

/Ticken
Användarvisningsbild
av Ticken
Glömde det som kanske var viktigast. Om du vill hinka ur så mkt häst så möjligt så är det bara budgeten som sätter gränserna.
Är inte pengar något som sätter stopp så föreslår jag en JÄTTESTOR turbo och ett eftermarknassprut.. (Och så nya stakar, kolvar osv osv osv osv osv osv osv osv..)

/Ticken
Användarvisningsbild
av BamZe84
Tack för ditt svar Ticken!
Jag har nu gått igenom de mesta på bilen och sett så de är okej.
Bytt alla silikonslangar i hela motorn, komptestat motorn och bytt stift
Ny olja, filter, bränslefilter i bilen.
Och inatt så blev avgassystemet färdigt. Blev 3" från katten och bakåt rostfritt.

Nu i veckan ska jag beställa chip från Bigfish68 på tradera. Han har jag köpt
från förr och han levererar bra grejer åtminstone till min 850 turbo.

Även öppet filter är beställt från BSR med avskärmning så de kommer väl mån,tis.

Men nu är frågan igår monterade jag en "pysventil" så jag kunde justera laddtrycket. Jag har höjt
laddat en bra bit. Har inte fått in mätaren innu, men original mätaren som sitter i 945an så laddar
den nästan hela de vita ut. Och då går den riktigt jävla bra.
Blir de nån skillnad om jag chippar den nu när jag ställt upp laddet ?
alltså blir de fler hästar då ?

Träffa en kompis på skroten igår som också sa att hans 940 turbo gick lite oroligt och hackade
när man gasade och så. Han sa att dom hade felsökt den på Bilia och sa att den gick för snålt. Efter
de hade dom köpt en Bränsletrycksregulator och skruvat upp trycket till 3.6 eller 5.6 kommer inte
ihåg. Så jag funderade på om jag skulle beställa en sån också. Vad tror ni om de ?

Bild
Användarvisningsbild
av Ticken
Jag avråder bestämt från pysventiler. Jag har skrivit ett långt inlägg i en annan tråd om detta. Ska se om jag kan hitta en länk till den liten senare.
Fultrimma inte, om du har en schysst bil. Gör det rätt och riktigt istället.

OCH AJABAJA - Skruva INTE laddtryck utan att ha en graderad mätare så du ser vad du gör!!

Risken är att du laddar på för mkt, bilen börjar spika och sen är det bara skit kvar av din motor. Vore sjukt trist!
Har själv hållt på med detta rätt mkt.

Ta bort din pysventil. Släng på ett chip. Sen var det kommer ifrån låter jag vara osagt, men jag har min bestämda åsikt om "traderachip".. SEN efter det så börjar du höja laddet, och då gör du det med en ställbar tryckklocka.
Dyrare? Ja. Blir det bättre? Jajjemen.

/Ticken

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]