Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jonsson87
Hej! Bytte nyligen min blockpackning på min 965. Använde samma bultar som tidigare. Vissa säger att det är sträck bult på dessa. Hur som helst så håller det på att små droppar olja i framkant på motorn, typ där som vattenpumpen sitter. Det rinner ju lixom inte ut men droppar kontinuerligt.

Vad jag funderar på nu är om jag kan lyfta av ventilkåpan och efterdra topp bulten lite och på så vis få slut på olje läcket?

Tacksam för svar :)
Användarvisningsbild
av emwtur
kolla först vevhusventilationen så att den inte är tät !
/emwtur
av Jonsson87
Har hittat felet. Det var bara två skruv fram i ventilkåpan som inte var nerskruvade :) Nu läcker det inge mer :)
av Navy36
ang bultarna så skulle jag inte vara orolig att använda dessa flera gånger på en vanlig svensson bil! Då jag har har pratat med en mätgubbe som jobbade på volvos motorfabrik. Han mätte dessa bultar efter dragning och sedan monterade tillbaka dem på motor igen. Kommer inte riktigt ihåg vad han sa om antal gånger man kan använda dom men det var inte mindre än 5 i alla fall! Men det är sant att dom sträcker sig.
Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte […]

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]