Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej.
Jag håller på att byta generatorremmen på bilen och behöver då också lossa på remmen framför (ac remmen antar jag den är). Den är en separat rem. Saken är den att jag har lossat på 13mm bulten som låser 10mm spännskruven samt lossat på spännskruven. Jag har även lossat på 13mm bulten på skenan bredvid men som inte har någon spännskruv.

Här tar det dock stopp, kompressorn eller vad det är går inte att rubba. Har ruckat på den och smörjt de bultarna som bör ha gångjärnsfunktion med 5-56 men inget händer. Generatorn och dess rem var inget problem att lossa, vinkla ner.

Kan det vara så att jag ska lossa på bultarna allra längst ner, där kompressordelen sitter fast mot delen som håller både den och generatorn på plats. Generatorn sitter fast med en bult med gummibussningar. Den verkar agera gångjärn och då bör det sitta liknande allra längst ner för kompressorn, problemet är dock att de är svåra att nå men det verkar inte vara en omöjlig uppgift.

Ska jag lossa på dessa med? Om det löser mitt problem, bör jag då dra åt dem ordentligt igen efter remmen är bytt eller ska de bara sitta så hårt så att kompressorn kan röras (den säkras väl ändå av 13mm bulten som låser spännskruven.)?

Om det är för svårt att förstå vad jag menar skulle jag kunna posta en bild senare ikväll.

Tack på förhand!
//Fredrik
Senast redigerad av 1 kissekrask, redigerad totalt 0 gånger.
Det sitter skruvar innanför, kommer inte ihåg exakt då det var förra året jag höll på. Men lättast är att lossa generatorn helt så ser du de andra skruvarna som håller fast kompressorn också. Jag lossade generatorn i dess fästen och vek den åt sidan, lossa pluspolen först bara så att du inte orsakar kortslutning.
Sådär, nu har det löst sig med bägge remmarna. Jag hade gjort på rätt sätt, dock så är kompressorn väldigt trög att vrida upp (generatorn ska kunna vridas ner, och kompressorn upp). Sambons arbetskamrat kom förbi och använde milt våld med en kofot (eller huvudnyckeln som han kallade den :D ). När han pressade på kompressorn gick den att vrida upp. Remmarna byttes, kompressorn vreds ner med kofoten igen. Och alla spännskruvar drogs åt och låstes.

Detta löser problemet för denna gången, vid tillfälle ska jag smörja/lossa på bultarna vid kompressorns "gångjärn" så att det fungerar utan kofot.

Angående pluspol. -En granne berättade det också och sa att det var bra att lossa på den för att inte den självstartande fläkten ska starta och norpa fingrar, men jag lägger det på minnet så jag inte kortsluter något nästa gång.

Ingen aning hur man ändrar status till löst med denna tråd, men det kanske moderatorerna sköter.
//Fredrik
erikn skrev:...lossa pluspolen först bara så att du inte orsakar kortslutning...
Lossa alltid minuspolen för att minska risken för kortslutning vidfrånkoppling av batteriet.
//Björn
Kvittar rätt mycket vilken pol man lyfter...
När en pol är avlyft är strömkretsen bruten :roll: .

Fast enligt alla manualer är det -polen som ska av först och sist på för att "minska gnistbildning" , gnistrar ju dock oavsett vilken pol som läggs på om det drar ström vid anslutningen :roll: .
Poängen här har inget med gnistbildning att göra, den är nog lika hur man än gör.
Om man skruvar av pluspolen och råkar komma mot chassiet med verktyget så blir det kortslutning.
Om man skruvar av minuspolen behöver man inte oroa sig för det.
//Björn

Jag har en likadan och min uppfattning är ned[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok då ska jag testa ditt tips nästa g&a[…]

Det framgär inte om det är en bensin ell[…]

Hög och och låg märken på st[…]