Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

den vänstra slangen som är märkt kyl går till tomgångsmotorn, den högra är troligen till vevhusventilationen om den går ner till en svart plastburk på motorblocket
päpplet skrev:den vänstra slangen som är märkt kyl går till tomgångsmotorn, den högra är troligen till vevhusventilationen om den går ner till en svart plastburk på motorblocket

om den svarta plastburken ger ifrån sig vätska, var kan denna komma ifrån? (Inte olja)
päpplet skrev:Om det är små mängder bör det vara kondensvatten
Det var så att det rann längs med motorn, men som du säger, det kan vara kondens. Dock har de "Bakskjutet" från den ingången vi pratar om. Tömde hela kylsystemet när det sprutade ut därifrån.. Vet inte hur det gått till riktigt. Får täta kylsystemet och leta vidare på fel..

Farligt att köra om det läcker vätska från plastboxen?
Om det tömde hela kylsystemet verkar det som du har stora problem, men verkar ju konstigt om det skulle ta vägen genom vevhusventilationen?, vevhusventilationen har ju kontakt m. vevhuset och dit skall ju ingen kylvätska normalt ta sig (endast kondens och blowbygaser)...
utveckla gärna ditt problem litegrann, du skriver att du skall täta läckaget?? vet du om ett läckage i kylsystemet??

Rinner det bara lite ur vevhusventilationen är ju detta ganska normalt och är nog bara kondens.

Om vevhusventilationen/oljefällan/flamfällan är täppt kan det medföra att det bygger upp tryck i vevhuset, detta tryck måste ju ut någonstans, antingen kan det skjuta ut genom olje/flamfällan eller i värsta fall kan det ta andra vägar typ vevaxeltätning etc.
rengör gärna vevhusventilationen i förebyggande/felsökningssyfte...

Är ny här, hoppas att mina teorier ändå kan vara till lite hjälp :)

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]

Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]