Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Valentinos
Min Volvo vill inte starta??
och nu är jag rådlös ang, min gamla Volvo som strulat en tid fast jag har lagt ned mycket pengar på attt byta ut trasiga delar och reparationer.

Nu trodde jag att all va Ok och fixat men nu kommer ännu ett konstigt fel ibland som jag inte fattar varför det blir så?
det som händer är att: att den vill inte starta efter det att man har stanna/stängt av motorn ett tag ?

Ok i början så trodde de på verkstaden att de berodde på startmotorn och jag bytte ut den, sen funkade bra ett längre tid sen började samma sak igen att ske, och återigen på verkstaden så sa de att det nu kan nog va startbrytaren vid startnyckeln som krånglar och kopplar inte vidare ström till startmotorn??

Ok då bytte dom den och allt va ok några dar sen åter igen samma sak,, bil jäkeln vill inte starta ??

ringer till bilverkstaden och frågar om råd och de säger att nu kan det va ev,så att den utbytta startmotorn
" ligger inte " i rätt startläge fast batterispäningen är ok men man hör inte "clicket" då solenoiden slår till startläge??

OK vad gör man nu då,, ? så man försöker att ev. få den i rätt startläge genom att putta bilen frammåt eller bakåt några meter med växel i drive läge eller i back läge.!!

Ok detta hjälpte i några situationer då bilen ville inte starta men nu verkar det som att uppkommit ännu ett fel !
och det är att batteriet "laddar" inte till full effekt fast man har kört bilen mer än 30 min kontinuerligt?

har haft ett voltmätare som mäter konstant batteri / generatorspäningen och den ligger vid 14 V vid körning och då motorn avstängd 11,5-11,7V ??
(kan sägas också att batteriet är bara 2 år gammal och jag laddat batteriet också under 48 timmar tidigare! )

nu kan det ju inte va den nya generatorn som felar då den byttes ut ganska nyligen !

Nu funderar jag på ifall det kan va så att det är ett sk, JORDNINGS fel som strular till detta med laddningen eller kanske ett mindre kortslutning nånstans som själ ström och laddar UR batteriet ??

Nu till min Fråga:
Är det nån som har haft liknande fel på sin bil och ev, kan ge mig ett tips hur jag skall göra för att reda ut detta problem??

Om inte så måste jag nog överväga att sälja min Volvo och byta till en lite nyare modell och med MANUELL låda.!
Suck..det är för jävlgt att allt skall krångla just nu då man har mest behov av bilen under sommaren för familjens skull.
Jag vill egentligen inte bli av med Volvon då jag har kostat på mycket pengar på sista tiden och har inte råd att köpa lite modernare Volvo just nu.

Please Volvo ägare eller ni andra ge mig tips och råd..! tacksamt för alla svar
Koppla bort minuspolen och mät spänningen på batteriet, ett batteri kan vara slut efter 2 år om det t.ex. urladdats kraftigt vid flera tillfällen. Ett friskt obelastat och nyladdat batteri skall mäta 12,7 Volt. Börja med detta så får vi se.

Mvh GK
Hej.
ok om man nu antar att det är batteriet som är boven i dramat .sas. kan du rekomendera nån bra märke som håller mer än bara 2 år??

visserligen så köpte jag min batteri hos Jula och den kanske inte är den bästa då den kostade bara 590 kr?

då jag köpte den hade jag inte lust att betala från 1000 till 1500 kr för ett batteri, men det kanske man skulle ha gjort så hä med eftertanke så slapp man dessa laddnings problem och andra batterikrångel?

OM man köper sk, syrafria (underhållsfria) batterier hur länge och hur tillförlitliga är dom jämfört med standar syra batterier?
jag är medveten att dessa batterier kostar en hel del vad jag har hört och sett.
Finns lite olika uppfattningar när det gäller gelbatterier (underhållsfria), själv föredrar jag traditionella syrabatterier. Global batterier är bra och håller sig under 1000:-, jag tror OKQ8 har dom. Storleken, menar då antalet Amperetimmar, är enligt tumregeln "så stort som får rum".

Mvh GK
av Cicaro
De gånger jag bytt batteri har jag bytt till OKQ8as batterier, de har även gett skaplig garanti på dem... Har aldrig behövt byta bort ett OKQ8 batteri igen. Det sitter ett i våran 740 och det jag hade i förra bilen(satt i bilen ca 4 år och sen tre år tillbaka i traktorn) tog jag ur innan skroten och sitter numera i fruns morfars traktor.(Förra året laddade han inte batteriet en enda gång trots att traktorn inte har någon generator(batteriet används enbart till startmotorn, under vintrarna sitter det dock på underhållsladdning inomhus)

I 740n bytte jag bort ett ca 15 år gammalt vartabatteri som gett upp... OKQ8 batteriet har suttit där i ett år snart...
gnestakalle skrev:Finns lite olika uppfattningar när det gäller gelbatterier (underhållsfria), själv föredrar jag traditionella syrabatterier. Global batterier är bra och håller sig under 1000:-, jag tror OKQ8 har dom. Storleken, menar då antalet Amperetimmar, är enligt tumregeln "så stort som får rum".

Mvh GK
Idag var det dags igen,! bilen ville inte starta då man skulle hem. suck.vad gör man ,då är det bara att kavla upp ärmarna och rota lite i kablar, batteri kablar, start motor kabel(solenoidens) tändkablarna, tändspole kablar osv osv,

höll på ca 25min sen putta bilen framåt som tidigare för att kolla om startmotorn är i läge sen testa jag igen med extrabatteriet och vips ! startar volvo jäkeln.?

nu fick jag en funderare om det dock ändå verkar var ett simpelt jordningsfel. kontakt fel nånstans.!!

tror att jag skall rota lite mer i detta under helgen och rengöra kontaktytorna osv,sen kolla upp laddningen under körning, är det så att den laddar högre volttal då var det felet som man kan konstatera ,eller hur?
Cicaro skrev:De gånger jag bytt batteri har jag bytt till OKQ8as batterier, de har även gett skaplig garanti på dem... Har aldrig behövt byta bort ett OKQ8 batteri igen. Det sitter ett i våran 740 och det jag hade i förra bilen(satt i bilen ca 4 år och sen tre år tillbaka i traktorn) tog jag ur innan skroten och sitter numera i fruns morfars traktor.(Förra året laddade han inte batteriet en enda gång trots att traktorn inte har någon generator(batteriet används enbart till startmotorn, under vintrarna sitter det dock på underhållsladdning inomhus)

I 740n bytte jag bort ett ca 15 år gammalt vartabatteri som gett upp... OKQ8 batteriet har suttit där i ett år snart...

Jag skall nog också kolla lite mer ingående och prisjämföra volvos original batterier , OKQ8, och de välkända märkena och försöka hitta en passande till volvon.
zamme skrev:nästa gång den inte vill starta ha tändningen på o "tjuvkoppla" startmotorn, då sätter du spänning på den lilla sladden på startmotorn.

jag har haft samma problem på en 744 -87 automat, o en kompis på en 744 -90 manuell. då tjuvkoppla vi o det funkade :P
Hej.
detta låter intressant och undrar om du kan förklara lite mer ingående hur du menar man skall tjuvkoppla?
menar du tex, att man tar 12v kabel direkt från batteriet och kopplar in på startmotorns 12v solenoid pol (lilla kabeln)?? eller är det annat sätt du gjort?
Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]