Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av makkz
Jaha, då var man Volvoägare igen...
Köpte mig en 745:a som slit-och-släng bil och har en liten fråga.
När motorn är kall så har jag inte någon servoverkan (allså väldigt trögstyrd), men när jag har kört ett tag (har typ 2,5 mil till jobbet) så fungerar den som den ska. Det gnisslar inget och det verkar vara fullt med olja.

Någon som har en ide eller ett tips??
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag har samma problem på min, men bara trögt åt höger, och det blir bra efter bara några svängar. Hjälpte inte att byta olja, antagligen ventilen i styrväxeln som kärvar.
Men testa att byta olja innan du gör några större ingrepp, det kan ju hjälpa.
Oljebyte går till så här:
Lyft upp bilen, (i karossen, framhjulen ska hänga fritt) lossa båda rören från styrväxeln. Balja under! Vrid framhjulen fram och tillbaka för hand tills det inte kommer mer olja.
Sätt ihop med nya brickor på banjonipplarna och fyll på olja. Släpp ner bilen och lufta genom att göra fulla rattutslag med motorn igång. Håll koll på oljenivån under tiden.
Hjälper inte det får du nog byta styrväxel...
av makkz
Ok.

Får pröva det alltså.

Upptäckte något skumt i reg beviset också. Tydligen har min 745 GLE en motor på 120kw dvs 167 hk... och min manuella låda med overdrive kallas "automat med tillägg"...
Det är mycket man inte vet om Volvo...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vad har du för motor då?
En tidigare ägare som bytt motor?
Ge mig VIN-numret (det som börjar på YV1 på skylten i motorrummet) så ska jag kolla.
S80 -99 styrservo

Hej, frågar åt en bekant, pumpen b&oum[…]

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]