Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sm6vae
Tänkte eventuelt att byta växellådan i min 745 GL/T-pkt 1990, sitter en automat i den nu och jag har en 240 GL -87 med mekanisk 5-vx och eftersom det är samma motor i båda bilarna dvs. B230F så borde det inte vara några problem eller...? men vad säger SBP om detta? Någon som har svar!

Janne
Användarvisningsbild
av sm6vae
sm6vae skrev:Tänkte eventuelt att byta växellådan i min 745 GL/T-pkt 1990, sitter en automat i den nu och jag har en 240 GL -87 med mekanisk 5-vx och eftersom det är samma motor i båda bilarna dvs. B230F så borde det inte vara några problem eller...? men vad säger SBP om detta? Någon som har svar!

Janne

Del 2: 2008-10-27

Nu har jag fixat en M47 låda från 745:a med svänghjul,kåpa, balk och hela kardanen från en 745:a

En sista undran är, stämmer det att motorn får sin tändpuls via svänghjulet, isåfall är det bara att byta rakt av om motorerna är identdiska i båda bilarna?

Hade för mig att den andra bilen var en eller två år äldre

/Janne
av dalldall
har du givare bak på motorerna så är det säkert så, kostar 600 på sbp att regbes från aut till manuell!
av Volvo740_GLT
Om du tar en växellåda från en 240 så får du byta spakstället.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jämför svänghjul/medbringarplåt, det ska finnas 60 hål men fattas ett. Se till att det kommer rätt, hålet som fattas ska passera givaren 90º för ÖD. Alltså peka åt vänster (startmotorhålet) när vevaxeln står på 0-märket.

(Hällekis och ett nick som antyder radioamatör, kan jag ha köpt en 3-fas vridtrafo av dig för några år sen?)
Användarvisningsbild
av sm6vae
Okej, Vårgårda, tre fas vridtrafo, det stämmer...ni skulle bygga en bromsbänk med en thelma-broms från en buss eller liknande, hur gick det?

/Janne

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]