Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har en 960 3.0 -92 (204 hk). Jag undrar om det finns några enkla tips för att få ut lite mer kraft? Själv tycker jag inte den ger några 200 hästar. Har nämligen haft en V70 2.4T tidigare och den gick betydligt mycket bättre än denna trots att det är färre hästar enligt specifikationerna.
av Per
Ja det är ingen racer direkt,är nybliven ägare till en 960 3.0 -91...den är fruktansvärt mycket tröttare än den M535i jag hade för ett par år sen...också med 204hk och automat,dessutom något tiotal kilo tyngre.
Tvivlar starkt på att den ger 204hk...men jag köpte den inte som racer...utan för att det är en härlig åkvagn med hyfsad prestanda.
Men visst...finns det några enkla medel att locka fram någon häst till så är även jag intresserad...

Per
Användarvisningsbild
av Knutte2
Jag kan nog ärlig erkänna att jag inte köpte den i racingsyfte heller, men hade den varit lite piggare hade det varit kul.

Jag fick informationen av en arbetskamrat att man inte kunde göra så mycket för att hotta upp den, men det man kunde göra var att börja köra på 98 istället för 95. Det skulle göra lite skilldnad. Han sa att den eventuellt skulle dra mindre bensin om jag körde den på 98 okton också. Men man skulle tydligen ta av batterikabeln och göra den strömlös 10 minuter någon gång efter man tankat 98. Varför vet jag dock ej :D
av 960 raketen
Jag har tänkt att SCT ska få chippa min och dom säger att vridet blir bra mycket bättre ca290nm(225hk)tillsammans med deras sportluftfilter.Tycker inte att den är nån raket nu men väl uppe i fart har många bla 850 turbo blivit avhängda.Det måste vara automaten som gör att det känns slött. :idea: :wink:
Användarvisningsbild
av Knutte2
Tackar för tipset. Visste inte ens att det fanns chip till den gamla. Får ringa o höra med dem
Användarvisningsbild
av Ramon
Ett tips är att kika på http://www.kgtrimning.com/, de har en massa trim och de koncentrerar sig i princip endast på Volvo vad gäller motormodifikationer. De har en massa godis både för turbo och sugmotorer. Man ska kunna få ut fler pållar med trimchip, koniskt eller öppet luftfiler. Sedan om man vill lägga ner lite mer så är det bara till att införskaffa portat trimtopplock, nya ventiler, stakar, smidda kolvar osv... Kika även in på http://www.atechmotor.com/, de har Volvo-trim de med, fast mer godis till de turboladdade maskinerna.
Användarvisningsbild
av Ramon
Beträffande bilar med automat, så skulle jag än så länge aldrig kunna tänka mig en. De är satans mycket segare än manuella diton. Farsan har en V70N med 170hk, otrimmad med manuell låda. När den nya S40 kom så provkörde vi den vassare varianten med 220hk motorn, oturligt nog hade testbilen automat. Utan att överdriva kan jag säga att den S40, splitter ny, med fullt gaspådrag accade märkvärt sämre än vår V70N med 170hk. Helt otroligt vad mycket en automatlåda segar ner bilens motor. Ska ni köpa racers så köp inte med automatlåda, ändå fast de har många hästar...

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]