Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mellis
#2347
:x

Tjena! Har en 740 b230f -88 som som tomgången helt plötsligt sticker i väg på..typ till 1500-2000varv...oavsett kall eller varm motor....och när som helst.

Om man stänger av bilen när tomgången ligger högt upp så går det ej att starta bilen utan den måste stå ett tag.

När bilen går så går den bra oavsett om tomgången har gått upp.
Aldrig några problem att starta när den är kall eller om den är varm bara inte tomgången har varit hög.

Har bytt tändstift,bränslerelä,det svarta relät på expansions burkem.


Någon som kan ha en anning vad det kan vara!!!????
Senast redigerad av 1 mellis, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#2371
Hmm... skumt.
Kolla luftläckage runt insuget, mycket tjuvluft gör att den lilla luft som tar rätt väg inte orkar lyfta mätskivan när man startar = inget bränsle.
Ska vara ett ganska stort läckage isf, en slang som är loss eller så.

Kolla tillsatsluftsliden (sitter på ventilkåpan med en tvåpolig kontakt och två stora luftslangar) ta loss slangarna och titta i hålet, ska vara (nästan) stängd när motorn är varm och öppen när den är kall. Det sitter en bimetall i den med så den ska stänga efter några minuter med tändningen på också.
av mellis
#2391
Har provat att spreja med startgas utan att märka något läck...
Men nu har det dyckt upp mer strul..

Har börjat att små hacka lite typ små dör när man kör.. + att den är svår att starta oavsett varm eller kall motor..
Användarvisningsbild
av Sparkz
#2393
Läste ditt första inlägg en gång till:
Har bytt tändstift,bränslerelä,det svarta relät på expansions burkem.
Då är det ju en F, inte E. Glöm mitt förra inlägg då.
Ta loss tomgångsventilen, (aluminiumburk under insuget, två slangar, en trepolig kontakt, hänger i ett gummi.) Känn efter så att den rör sig lätt, stick in en skruvmejsel om fingrarna är för stora. :wink:

Ta loss den stora slangen från insuget och kolla om det är sotigt runt spjället, gör rent isf.
Lyssna efter ett litet klick från spjällkontakten precis när spjället börjar öppna. Justera annars, kontakten sitter med små insexskruvar i avlånga hål.
av mellis
#2431
Ja nu har jag bytt bränslepumphuset och efter det startar den fint.

Förra ägaren hade klipp av kablarna till pumpen :evil: och sabbat hela huset..

Konstigt att det har funkat så bra med en pump..

Nu är det bara hög tomgång i bland plus lite ryckig bränslemätare kvar att fixa....
Kan nog lösa sig när man kollat på tomgångstyrningen..

Jag skulle dock säga att skärmdumpen ova[…]

Felkoder på bränslesystem.

Ecm-p02e168 krets diesel reglering insugsluft Alg[…]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]

Det ser knökigt ut att få på och[…]