Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej har en 945a som trilskas med att under körning gå upp i temp samt äta vatten... vet ej var det tar vägen har ej hittat ngn läcka... räcker att man stannar bilen stänger av väntar typ 5 min sen kan man starta och köra en bra bit utan att behöva fylla på alls... hjälp :D
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubriken.
Hej hopp.

Nu är det som följande att vattnet som din bil drar tar vägen någonstans. Så är det bara. Frågan är var.
När du fyller upp expansionkärlet under huven och startar motorn, hur långt tid tar det för vattnet att försvinna?
Om du ställer bilen på en gata med torr asfalt (om det nu finns sånna såhär års) så kan du sätta dig på huk och kika in under bilen. Främst under motorn och under förarplatserna typ och se om det bokstavligen rinner vatten.
Om inte så är fallet, så tycker jag att du ska ta bort mattan som ligger på passagerarens fotplats, den i hårdplast alltså.
Känn med händerna i bilens klädsel på golvet, risken finns att det är dyngsurt där. Isånnafall är ditt varmepaket paj.
Hur mkt går bilen upp i temp? Mer än till mitten på skalan?
Du kör inte bilen med mätaren i botten mot det röda hoppas jag, för då kommer det dyka upp andra problem som blir dyra att åtgärda.

/Ticken
hej tack för ditt svar nej jag låter den inte gå upp mot de röda=) gjort de en gång och då fick byta toppackningen ;)
stänger av bilen så fort jag ser att den går upp... ska kolla detta som du skrev så återkommer jag ikväll.. som sagt de sker ej när den står still på tomgång bara när jag kör men ska kolla om man kan se nggt =)
Fyll upp kärlet till bredden med vatten. Starta bilen, låt den stå på tomgång. Öppna huven och varva motorn lite med bilen stående stilla. Kolla nivån i behållaren om den sjunker när du varvar upp motorn.
Men som sagt, först å främst - kolla i passagerarens fotutrymme. Jag misstänker att du har en mindre sjö där..

/Ticken
Min 740 hade ovanan att lite oregelbundet bygga upp tryck i kylsystemet som tryckte ur vattnet ur expansionskärlet så till sist hade den inget vatten kvar att kyla med. Då var toppen krokig och packningen helslut.

Hur mycket får du fylla på när den börjat gå upp i temp? Låt bilen stå igång utan kylarlock tills den nått arbetstemp och kolla om vattennivån ändras. Min fick luftblåsor inne i toppen som tryckte undan vattnet och var det lite varv på motorn vart det en gejser med vatten när den väl började läcka :roll:
Goda nyheter.

Jag tycker att du ska göra som följande att du tar med dig bilen till roffes lokala bilverksta på hörnet och ber dom provtrycka. Det gör dom på 5 sekunder.

Det där vattnet du slår i hela tiden tar garanterat vägen någonstans, så är läget. Det går inte upp i rök.

Vad dom kommer göra då är att dom kommer fylla upp behållaren så mkt det går. Sen kommer dom sätta på ett munstycke på behållaren istället för locket med en nippel på, sen sätter dom på en pump med en manometer på nippeln och pumpar upp ett tryck i systemet. Då ser man rätt tydligt om det håller tätt ett om dom tappar trycket påengång, dessutom brukar eventuella läckor visa sig som små fontäner :wink:

/Ticken
Nu har vi planat topp och bytt alla packningar samt olja och lite annat men jag har fått ett nytt problem..... en b234f motor har jag och efter all denna nyrenovering börjar ventilerna att knacka..... kan man ställa in dem eller köra bilen i sjön??

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]