Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Jag har nyligen införskaffat mig en 740 GLT.
Den kördes in på bes men fick underkänt pga av att fram bromsarna kärvar/annligande.

Någon som vet hur ja som lättast fixar detta? Smörja upp dem. De är Bendix/två kolvs OK.

Kan man smörja upp dessa så att de släpper?

Tack på förhand!
oftast är det kolvarna som rostat så dom kärvar och då finns det inget annat att göra än att byta dom. Får du tag på andra ok (går med vilka som helst till 740 med tvåkolvsok) så kan du ta kolvarna från dom och byta ut dom på plats. Då slipper du krångla med bromsslangar som sitter fast osv.

edit: det kan vara beläggen som kärvar också emot oket. Kolla om dom går fritt först
ta ur oket och pumpa ut kolvarna en bit och dra bak tätningen så ser du ju om det är rostigt. Smörja brukar inte fungera fram om det inte beror på att den inte stått länge. Jag har renoverat många kärvande bromsar på 740 så jag kan dom utantill :)

Det kan ju också vara att att glidpinnarna kärvar till oket så det ligger på på ena sidan av skivan.
Hej, har fixat ett kärvande bromsok fram på en 740 i helgen, Bendix 1991 ej ABS.

En kolven satt som berget, plockade ut kolvarna och allt såg bra ut, förstod ingenting.

När jag skulle motera tillbaka kolvarna märkte jag att det var själva gummipackningen mellan kolv och cyliner som gjorde att ena kolven kärvade, bytte den (och tätningarna) och oket blev som nytt.
Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänster[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]