Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dreamzor
Hej, jag har en 740 årgång 86. Den har funkar jättebra väldigt länge men nu efter den hårda vintern så började den bli sämre.
Nu har jag ingen tomgång alls utan måste använda choken eller gasa hela tiden om jag står stilla.
Har bytt förgasar membranet men det hjälpte inte.

Några bra förslag på vad det kan vara ?
av tuxedo
Om det är en förgasarmotor,- du hade ju bytt membranet,- så kan man tänka sej att det är nålventilen som inte stänger riktigt och då flödar den.

Prova först med att med en mindre hammare eller plasthammare knacka på förgasaren så det blir vibrationer i den.
Så löste jag själv ett liknande driftstopp mitt inne i en rondell en gång i tiden.

Har du tur så stänger då nålventilen tillfälligt.

Du får sedan byta ut nålventilen som sitter inne i flottörhuset.

Jag utgår ifrån att du satt membranet riktigt med hacken i uttagen.

//tuxedo
Användarvisningsbild
av Sparkz
Funkar tomgångsventilen? Sätt på tändningen, lossa kabelskon och "dutta" med den på stiftet. Klickar det i ventilen?
Bild
av dreamzor
Hej.
Tomgångsventilen tror jag inte ens är inkopplad...den som hade bilen innan har trixat en del där tror jag... men oavsett, bilen har gått fint hela förra året. det är nu efter nyår den började krångla, men jag ska se om jag kan fixa in den igen.... är själv inte så bra på att mecka med bilar men som tur är har jag farsan och en kompis som kan hehe.

Men det där med nålventilen kanske det kan vara, 150 kr på mekonomen är ju inte så dyrt.
av dreamzor
Men det har säkerligen med förgasaren att göra, för att när jag försöker skruva på tomgångsventilen så händer absolut ingenting just nu.
Användarvisningsbild
av lilleman
Det sitter en o-ring på tomgångsskruven som tätar den brukar bli torr
spruta startgas på tomgångsskruven om o-ringen är kass
så så ändras motorgången när du sprutar startgas på skruven.
Om nu så är fallet så skruva ur tomgångsskruven o byt o-ringen
och har du tur så funkar det sen o-ringen kostar inte många kronor :D

Mvh/Roger
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om ventilen inte är inkopplad så är det ju inte så konstigt att det inte händer något när du skruvar på skruven...
Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänster[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]