Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av skruvo
Hej

Det började med att det var svårt att få i 1an och 2ans växel även backen ibland. Eftersom det gick lätt att växla med motorn avstängd så bytte bilia kopplingen och nu går det bra mycket lättare att växla, dock så motar 1 och 2an ibland ändå (känns som det är trångt och få i den i rätt läge) och växlar man för fort från 2an till 3an så går inte 3an i, känns som man kör växelspaken mot en vägg, helstop alltså. 4an och 5an går i mycket lätt även 3an om man växlar lugnt.

Växelspaken är inte farligt glappig så dom där plastbussningarna till spakstället känns inte så aktuellt och fin olja finns i.

Någon som har någon ide vad det kan bero på?

Bilen är en original 740 B230F M47 låda och gått 23 000 lugna mil
av GLE
Kan vara kopplingsspelet för stort eller för litet. Men då brukar det nog bara märkas på backen respektive ettan. Det kan även vara så att kopplingen inte frikopplar tillräckligt utan lammellerna greppar ändå.
Sen kan det va så att lagret i svänghjulet där ingående axel sitter kärvar vilket gör att motorn drar runt lådan även när du frikopplat.
En annan sak är synkringarna som kanske inte riktigt hänger med. Hörs det nått vinande ljud ur lådan när du försöker lägga i växlarna? Det är ett ganska högt vinande ljud som hörs när du för spaken mot växelns läge!
Sen finns det nog nått annat som jag inte kommer på! :P

Lycka till! :P
MVh Micke
av rd350
Ettan och tvåan kan vara en feljusterad backspärr, prova att lyfta upp backspärren när du växlar och se om det går lättare. Trean hörs faktiskt som en synkring alternativt en låsring som gått av på huvudaxeln, då kan bitar av den "komma i klämm". Man får förutsätta att kopplingen är rätt monterad, spelet går ej att justera eftersom den är hydralisk. Däremot kan pinnen på kopplingscylindern vara på väg att "krypa igenom" kopplingsarmens hål, det ser du lätt om du tittar under bilen. Man kan även prova med ett oljebyte, ATF olja alternativt syntetisk motorolja funkar bra.Det var nog vad jag kan komma på när du själv säger att bussningarna är friska för det är annars ett vanligt fel, även den lilla "kulleden" på staget som går in i lådan.
av skruvo
Jag hoppas också att kopplingen är rätt monterad vilket jag tror. Jag hör inget vinande ljud.
Dock så känns det lite konstigt när man lägger i 3an, känns som metall mot metall skrapar till lite.

Det går lättare att få i t.ex 2an om man saktar ner extra mycket och sakta lägger in den.

Men ska prova det där med backspärren och byta olja och eventuellt byta bussningarna och den där kulleden för säkerhets skull.

Tackar för svar! :)
Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]