Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Annnan
Vi har fått tag på en ny (bättre beg.) turbo till 940in och den anlände med bussgods tidigare i veckan.
Westgaten och dumpen är taget från den gamla. Den nya turbon är troligen från en LTT och vi har en FTT, den nya turbon är från en 97- och vi har en -94. Nya turbon såg bra ut, dock lite trög i axeln.. snurrade lite segt. Den har stått ett tag och antagligen med avfettning kvar efter rengöring.. vi har smort på den.

Problemet är att nya turbon, som nu är monterad, bara laddar 0.3 - alltså som en LTT. Vad kan detta bero på? Är det nåt mer än westgaten och dumpen som skiljer?
Slangen som går mellan westgaten och turbon är utbytt, till en vanlig gummislang. Där var en stålomspunnen slang innan - kan det påverka?
av volvo944gl
det är tryckklockan alltså wastegaten som antaligen inte är ställbar! här har du en bild på hur det ser ut!
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=3c1201121759Aaf02 ----- om du vill ha STOR bild!
Bild---- liten bild

den understa är LTT och den över är från en FTT blästrad och målad och maxladdad 1 BAR från volvo.renoverad av GIK
Du kan få köpa den av mig om du kommer och hämtar den! =) hehe 250 kr. skall man köpa den på GIK kostar den 1000:- hehe
av volvo944gl
Prova även att byt tillbaka den den gamla slangen. så den nya inte är förmjuk och stryper!
för att göra ett "bonne turbomeck" som jag kallar det. är att du kan sätta ett T kort på den slangen du har nu och dra en slang rakt ut i luften för att ladda ner! men ingen jag rekommenderar! bättre o köra på en riktigt wastegate! :P
Användarvisningsbild
av Annnan
volvo944gl skrev:det är tryckklockan alltså wastegaten som antaligen inte är ställbar! här har du en bild på hur det ser ut!
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=3c1201121759Aaf02 ----- om du vill ha STOR bild!
Bild---- liten bild

den understa är LTT och den över är från en FTT blästrad och målad och maxladdad 1 BAR från volvo.renoverad av GIK
Du kan få köpa den av mig om du kommer och hämtar den! =) hehe 250 kr. skall man köpa den på GIK kostar den 1000:- hehe
Men Westgaten tog vi ju från vår FTT och satte på den nya?
av greenbay
Om trycket till wastegaten läcker, laddar den MER.
Om axeln gick lite trögt, hur vet ni att den nya turbon är OK?
Föreslår att ni kollar om axeln fortfarande går trögt.
/greenbay
Användarvisningsbild
av Annnan
greenbay skrev:Om trycket till wastegaten läcker, laddar den MER.
/greenbay
Ah fast den laddar ju för LITE.. eller gjorde.

Nu är den "hårdkörd" efter ett slangbyte och laddade över 0.5 :-)-)
av volvo944gl
greenbay skrev:Om trycket till wastegaten läcker, laddar den MER.
/greenbay
om den slangen läcker ja. MEN om tryckrör osv till IC läcker så kan den inte ladda mer. :P
Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]