Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av zenita123
Hej !!

jag har skaffat en 940 gl 1991 med champang färgad det är tjära i hela lacken jag har andvänt 2 st kall avfettningar från okq8 och jula det har blivit bättre men skiten villl inte gå bort.

några tips på hur jag får bort allt från lacken.
av rd350
Tvätta bilen vanligt, låt torka, spruta på lite lätt med vanlig rostlösare typ 5-56 eller wd40, låt sitta tio mimuter, torka av. Funkar klockrent och är vänligt mot lacken!
av rd350
Nä, jag skojar inte! Såvida du inte lackat bilen med nån inomhustakfärg eller liknande. 5-56 är betydligt mildare än de flesta avfettningsmedel och du behöver bara en lätt dusch med det. Viktigt är att bilen ska vara torr för att få bäst effekt.
av Candypig
Prickbort avfettning löser det mesta eller turtlevax Extreme nano tech prewash
Jag har använt båda och min bil är vit, alla andra avfettningar är bara skit, min bil blir inte vit med dem, men dessa 2 ovan fungerar klockrent :-)-) (tycker jag alltså)
av Lerman
Jag har använt lacknafta dom senaste 20 åren.
Läste en gång för länge sedan att Turtles Super Wash innehöll 80% lacknafta.
av rd350
Tipset med "rostolja" gäller för den som inte vill ösa på en massa avfettning på sin bil som ganska effektivt tvättar bort mycket av rostskyddet när det kryper in mellan plåtfalsar och i hålrum :shock: En flaska med förslagsvis 5-56 med sig när man tvättar bilen, spreja bara på där asfalten sitter i stället för hela bilen.
Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]