Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rekordmannen
Har nyligen köpt en 740 -86 med bendix bromsar fram.

Den skulle precis besiktas när jag köpte den men bromsbeläggen fram var slut, så jag bytte dom innan besiktningen. Besikningsgubben tyckte att vänstra framdäcket rullade för tungt så jag fick ombesiktning på det, bromsen ligger på. Trodde först att det var för att det var nya bromsbelägg men det går för tungt för att det ska var det, det går knappt snurra hjulet när man har hissat upp däcket.

Men jag får det inte att gå något lättare, jag har provat att motionera kolvarna i oket och dom rör sig relativt lätt, men den övre kolven kommer bara ut halvvägs och sen tar det stop. Det spelar inte någon roll hur mycket man än trycker på bromspedalen den kommer inte ut mer än halvvägs, men det är inga problem att få in den igen.

Har även problem med att lufta oket det kommer bara ut olja ur den undre luftnippeln, den övre kommer det bara ytterst lite ur, pedalen sjunker inte ner när man öppnar nippeln. Det är samma sak bak, det går bra att lufta vänstra bakdäcket men med det högra är det samma problem med som jag har där framme, det kommer inte ut någon olja och pedalen sjunker inte. Det verkar som att det inte går att lufta ena kretsen.

Jag vet inte hur bromskretsarna ser ut, vilken krets som går till vilket hjul. Är dom seriekopplade? Så om det är något som är tätt i oket fram så kommer det inte någon olja till oket bak heller?

Kan det vara något fel i huvudcylindern eller i servot?

Vet inte var man ska börja felsöka.

Finns det någon som har något tips?

//Erik
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det verkar som om du har en dålig huvudbromscylinder. Kolla så det finns olja i bägge behållarna.

Mvh GK
av Rekordmannen
gnestakalle skrev:Det verkar som om du har en dålig huvudbromscylinder. Kolla så det finns olja i bägge behållarna.

Mvh GK

Olja finns det i bägge behållarna.

Går det att testa om det är huvudcylindern?
Dom skulle ha 1800:- för en ny på Volvo och 1200:- för en rep.sats.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Mekonomen har för mellan 1600 - 2300 beroende på om du har ABS alltså lika bra att köpa på Volvo. Att repsatsen kostar så pass mycket beror nog på att du får med hela inkråmet till cylindern. Ett akternativ är bildelsbasen.se eller laga.se

Mvh GK
av sicnarf
Det kan vara själva oket som är kass och behöver bytas.kanske inte fel på huvudcylindern.För 5 år sen köpte jag renoverad cylinder på skroten i Gbg för 500 kr.
av Rekordmannen
Har inte kollat upp priset på huvudcylindern på skoten. Testar dom på skroten om grejorna fungerar? Har man reklamationsrätt?

Det verkar som att det är stopp någonstans i kretsen. Tänkte om man kan lossa någon bromsledning på huvudcylindern och se om det kommer ut någon olja där eller inte när man trampar på pedalen?

Försökte lossa på slangen till oket för att se om det kom fram olja, men slangen satt fast så pass mycket att det kändes som att det skulle gå sönder om man drog mera. Har satt på rostlösare över natten.

Bilen har ingen ABS.

//Erik
av rd350
Med din beskrivning hörs det som du har stopp i en bromsslang! Kolla det först innan du byter en massa delar. Ska du byta huvudcylinder kan du köpa en på skroten då det är väldigt ovanligt att de är kass på en 740.
av Rekordmannen
Tänkte också göra en ordentlig felsökning innan jag börjar byta ut komponenter.

Sitter det någon slang centralt i kretsen innan flödet delar upp dig till de olika hjulen eller sitter det bara slangar ute vid däcken?

Komponenten som sitter efter huvudcylindern, är det någon form av fördelare? Kan det vara något som kan vara felaktigt i den?
av Rekordmannen
Rekordmannen skrev:Komponenten som sitter efter huvudcylindern, är det någon form av fördelare? Kan det vara något som kan vara felaktigt i den?
Hittade delen på skroten, det var en broms varningsventil/broms kraftregulator.

Jag vet inte hur huvudventilen ser ur invändigt, har fått för mig att det ska komma olja ur alla fyra rören. så jag provade att lossa anslutningarna på den, en efter en, och provade att trampa på pedalen. Det kom olja ur alla hålen men ur två av de så kom det betydligt mindre än ur de andra två, pedalen gick inte ända mot golvet när jag testade på de det kom mindre ur.

Känns inte riktigt rätt att det ska vara så.

Ska det komma olja ur alla hålen på huvudcylindern?

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]

Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]