Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av harkar680
hej igen. trodde mitt problem var löst, men icke sa nicke. i morse när jag skulle åka iväg gick motorn upp på ca 2000 varv vid tomgång igen. ryckte bort kontakten till tomgångsventilen och varvet skönk till 800. när jag kört några kilometer provade jag att sätta tillbaka kontakten igen. skönk till 700 varv. är väl tomgångsvarvet för bilen. funderar på om tempgivaren kan orsaka detta mystiska fel. någon som har en susning?
mvh
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara att tomgångsmotorn inte fungerar som den skall.

Mvh GK
av harkar680
hej gk. du har nog rätt. kollade felkoder igen fick på lamda lmm och tomgångsventil. tog bort annslutningen till ventilen startade bilen, lät den gå några minuter och stängde sedan av. nollade koderna och provade igen, inga felkoder med tomgångsventilen urkopplad. vad kostar en sådan. ska man köpa ny eller begad.
mvh
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ta loss den och kontrollera den enligt följande.

Ventilen sitter under insuget och har en 2 eller 3-polig kontakt ansluten samt 2 luftslanganslutningar.

Felsökning 3-polig kontakt

Ta bort elanslutningen till ventilen och mät mellan ytterstiften, skall vara 40 Ohm
Mät sedan mellan mittstift och yttre stift, skall vara 20 Ohm.
Demontera ventilen och kontrollera genom att vicka och vrida på ventilhuset att kolven rör sig fritt.

Felsökning 2-polig kontakt.

Mellan stiften skall det vara 8 Ohm.
Demontera ventilen och direktkoppla batterispänning till kontaktstiften, kolven skall stänga vid spänning och öppna då spänningen försvinner.

Lämpligt är också att rengöra ventilen, Montera ur ventilen och spruta lite bromsrengöring, löser sot bra, i ventilhuset. Se upp bara så du inte rengöringsvätskan rinner över till den sida där elanslutningen sitter.

Dom är dessvärre ganska dyra nya så om inte rengöring funkar så får du jaga på antingen bildelsbasen.se eller laga.se.

Mvh GK
av harkar680
hej gk. fick tag i en tomgångsventil, suttit på en krockad 740 90a. blank o fin och slangklämmorna var fina. monterade den nya ventilen men fick ingen tomgång alls!!
började på 900 för att sedan sakta gå mot noll. inga felkoder. vad kan detta bero på ?
mvh
Volvo car UX

En liten nackdel med nya GUI tycker jag är at[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]

Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]

Hastihetsmätare.

Har samma problem… Ibland om jag dunkar ti[…]