Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FreddeSk
Som rubriken...

Som alla vet så ska bränslepumpen gå igång en kort stund när man vrider nycklen till andra läget.
Nu har jag problemet att min pump inte gör det. Vrider jag sedan nycklen till tredje läget (startläge) så startar inte bilen. Men när jag vrider av från tredje läget, börjar pumpen jobba som den ska, en kort stund.

Varför gör den så här? Detta gör ju att bilen blir svårstartad.
Vilken pump är det som ska jobba en kort stund innan man drar igång? Pumpen i tanken eller pumpen under golvet?

Väldigt tacksam för svar =)
Faktiskt bägge två, tankpumpen matar ju tryckpumpen. När du sitter i förarsätet så hör du nog inte tankpumpen även om den går och tryckpumpen går bara om det behövs byggas tryck.

Kan vara att du har problem med tändningen. Prova att få någon att spruta startgas i insugskanalen efter LuftMasseMätaren (lossa slangen). Om motorn nu fortfarande inte vill starta har du nog problem med tändsystemet. Startar motorn får du kolla bränslesystemet.

Mvh GK
av FreddeSk
gnestakalle skrev:Faktiskt bägge två, tankpumpen matar ju tryckpumpen. När du sitter i förarsätet så hör du nog inte tankpumpen även om den går och tryckpumpen går bara om det behövs byggas tryck.

Kan vara att du har problem med tändningen. Prova att få någon att spruta startgas i insugskanalen efter LuftMasseMätaren (lossa slangen). Om motorn nu fortfarande inte vill starta har du nog problem med tändsystemet. Startar motorn får du kolla bränslesystemet.

Mvh GK
Ok. Men de jag menar är att jag tror att bränsletrycket försvinner varje gång jag stänger av bilen.
Kanske även ska nämna att den typ "böööö".... om jag gasar på när jag svänger skarpt. Kan gå lite ryckigt rakt fram också. Inte överdrivet. Utan det är precis man märker det.

Tror ändå att det är bränslesystemet jag har problem med.
Plockade även loss bränslereläet innan. Och där va lite svart/brunt i plasten där en "pinne" kommer ut.
Har du kollat sökringarna till pumparna? Har du bytt bränslefilter? Har du bytt Luftfilter?

Bränslepumpsreläet, ett vitt avlångt relä sitter i reläplattan bakom askkoppen. Tag ur det och löd om alla lödningar för reläet ifråga är känt för att lida av kallödningar som visar sig när reläet blir varmt. Vid expansionskärlet finns ett svart relä som kallas spridarrelä men i själva verket är ett avstörningsrelä för spridarna, icke desto mindre kan detta relä påverka spridarnas funktion och bör lödas om även det. Om du har elektrisk elfläkt i din bil kan det sitta två svarta reläer vid expansionkärlet så du får vara uppmärksam på att du jobbar med rätt relä.

Uppträder dina problem jämt eller kanske när du har nära kvarts tank eller mindre?

Mvh GK
av FreddeSk
gnestakalle skrev:Har du kollat sökringarna till pumparna? Har du bytt bränslefilter? Har du bytt Luftfilter?

Bränslepumpsreläet, ett vitt avlångt relä sitter i reläplattan bakom askkoppen. Tag ur det och löd om alla lödningar för reläet ifråga är känt för att lida av kallödningar som visar sig när reläet blir varmt. Vid expansionskärlet finns ett svart relä som kallas spridarrelä men i själva verket är ett avstörningsrelä för spridarna, icke desto mindre kan dett relä påverka spridarnas funktion och bör lödas om även det. Om du har elektrisk elfläkt i din bil kan det sitta två svarta reläer vid expansionkärlet så du får vara uppmärksam på att du jobbar med rätt relä.

Uppträder dina problem jämt eller kanske när du har nära kvarts tank eller mindre?

Mvh GK
Ju mindre bensin jag har desto mer svårstartad blir den. Har jag full tank är det nästan inga problem.
Håller på att ladda upp en video på youtube så jag kan visa vad jag menar =)
av FreddeSk
gnestakalle skrev:Låter som om din tankpump get upp.

Mvh GK
Ok. Nån som har sagt de innan. Men när bilen väl är igång och man öppnar tanklocket så surrar det där nere. Kan de va så att den håller på att ge upp?
av FreddeSk
Här är en bild på vad jag tror är bränslereläet ^^

http://img.ihack.se/images/12129855159511.jpg

Även en film på ett startförsök. Här är den då överdrivet svårstartad. Så här är den bara om där är lite bensin. Filmade med en Satio och därför måste ni skruva upp ljudet rätt mycket för att höra. OBS! Innan nu börjar kommentera nånting om att jag har dåligt med ström. Så har det ingenting med detta att göra. Gör absolut ingen skillnad jag har mycket ström!

Det där reläet bör bytas ut och kan vara grunden till dina problem.

Det gick inte att höra ljudet trots max volym och sen såg jag inte riktigt, vilken varningslampa var det som lös?

Mvh GK
av FreddeSk
gnestakalle skrev:Det där reläet bör bytas ut och kan vara grunden till dina problem.

Det gick inte att höra ljudet trots max volym och sen såg jag inte riktigt, vilken varningslampa var det som lös?

Mvh GK
Haha ja Satio är verkligen den sämsta mobilen som finns!!!
Varningslampan är handbromsen ^^

Man jaja. Kvittar de vilket relä jag tar? Eller de måste va från turbo?
Volvo car UX

En liten nackdel med nya GUI tycker jag är at[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]

Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]

Hastihetsmätare.

Har samma problem… Ibland om jag dunkar ti[…]