Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare!
Håller på att exprimentera lite hemma i garaget. Har en gammal 740 gl med M46 som jag rivit ur motorn och petat ner en B230FT i. Motor plockade jag från en gammal polisbil som hade hade automatlåda. För att få vavaxelgivaren att fungera så lyckades jag gräva fram ett svänghjul med indikatorhål på från, vad jag tror var, en 16V. Nu har jag delat motor växellåda för andra gången. Första gången trodde jag det var lamellen som slirade men nu har jag insett att svänghjul, lamell och tryckplatta bygger så långt ut från motorn att uttrampningslagret måste ligga emot.. Har mätt på det där och det verkar vara ca 7 mm som är i ingrepp så man kommer inte ur fläcken.
Jag har tre olika tryckplattor som alla har olika djup både gällande trycket mot lamellen men även olika djup på andra hållet dvs mot solfjädern. Den lamell jag provat senast är den som bygger minst av de tre jag har..
Nu är jag naturligtvis lite frustrerad och vill gärna ha tips på vilka prylar man skall använda för att det skall fungera. ?:-/
Finns det svänghjul med olika djup (de som har hålbilden för vevaxelgivare)?
Finns det olika höjd/djup på uttrampningslager?
Tacksam om ni delar med er av era erfarenheter!!
/Tommy
(S)
Ingen som har koll på detta verkar det som!?
Är det någon som har koll på om svänghjulet är olika på 16V jämfört med andra bilar maer b230 och M46. Då syftar jag på de bilar som har vevaxelgivaren mot svänghjul med sk triggerhål.
Någon?
??:-/
Ja, åldern på karossen spelar mindre roll. Som jag skrev handlar det alltså om att sätta ihop en B230FT med en M46, något som visade sig lättare sagt än gjort. Att jag inte har rätt delar mellan motor och växellåda är uppenbart. Svänghjul, tryckplatta och uttrampningslager är det som spökar. De går att montera ihop men sen slutar det roliga..
Svänghjulet är naturligtvis det med försänkt lamell/tryckplatta och det har alltså hål runt om för vevaxelgivaren som jag inte klarar mig utan..
Intressant länk/tråd i och för sig, men nu är jag inte klokare direkt. Vad jag förstår det som så finns det olika sprängkåpor på M46:orna beroende på årsmodell alltså?! Vore ju intressant att ha all denna informationen samlad någon stans.. När delar byter utförande mellan årmodeller etc.
Så nu kan det vara svänghjul, tryckplatta, uttrampningslager, kopplingsgaffel eller sprängkåpan som spökar för mig?! Eller kombination av flera.. Suck
Kanske kan dra slutsatsen att sprängkåpa, kopplingsgaffel och utrampningslager bildar en gemensam enhet eftersom de åtminstonde satt ihop från början och passade mot den B230 som satt i 740 tidigare.
Får väl forska vidare i vilka delar jag skall försöka leta upp och köpa för att elendet skall funka!
Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]