Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av celicagt4
nu har jag bytt fördelare men bilen går fotfarande inte igång. Och så har jag bytt tändmodul så nu får jag knista i alla fall. Men den verkar bara knista när man vrider av tändningen så om man vrider på nyckel i startläge och kör runt motorn och sedan vrider tillbacks nyckel snabbt så tänder motorn till men den startar inte. Kan det vara tändningen som står fel och att det är därför den inte startar? Hur ställer man in tändningen på bilen någon som vet? hoppas på svar är så less på den här bilen nu!!!

Snart blir det skroten för volvon om jag inte får igång den snart!!!
av Arne
Vilken motor och vilken årsmodell gäller det?
av celicagt4
Det är en 740gle 85 med b230e motor med mekanisk insprutning.
av Ebbe
Låter som du har glapp i tändningslåset.
av jimmy_the_1
hur kollar man lättast om det är glapp i tändningslåset?

mvh Jimmy
av celicagt4
ja hur kollar man lättast om det är glapp i tändningslåset jag skulle okså villa veta någon som vet?
av autobil
Byta hela kontaktstycket bakom tändningslåset! :-)
av celicagt4
ok det låter ju lätt får ta och testa det.
tack för hjälpen :D
av autobil
Man måste hjälpas åt :-)
av celicagt4
Nu har jag bytt tändplattan bakom tändningslåset men bilen är fortfarande lika dan. Men när jag testade att ta lös kablarna från kontakthöljet till tändplattan. Och la en rosa kabel mot en röd pluskabel så startmotorn går och så duttade jag samtidigt med en annan kabel som gör att bränslepumpen går då tänder bilen till normalt och höll nästan på starta.Men man kanske ska ha kontakt med nån fler kabel okså? Kan det inte vara fel själva tändningslåset då? isånna fall kan man väll koppla starten på bilen på nån brytare eller så?

Någon som har varit med om det här problemmet?
Tycker det inte borde vara så svårt att få en volvo att gå. Men ju mer man byter på den här bilen så sämre går den. När jag köpte den så ryckte den när man varvade över 2500varv och det var bara att lägga i nästa växel osv och jag fick upp den i max 100km/h. Så då bytte jag tändkablar,rotor,fördelarlock det gamla fördelarlocket såg förjävligt ut och så satt det helt löst nästan. Efter det så gick bilen lite bättre på tomgång och så kunde man varva lite mer men ryckte fortfarande men nu när man varvade för mycket så dog bilen bara av både när man körde och på tomgång och efter den dött så var det svårt att få igång den. Sen så bytte jag fördelare men då startade den intealls. Så jag bytte till en annan fördelare och bytte tändplatta så då fick ju man ialla fall knista men bara när man vred av tändningen.

Någon som vet vad det kan va för fel på volvon? Det är en 740 med b230e motor.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...