- ons 09 feb 2011, 10:11
#497406
Hej,
Jag har problem med hög tomgång på min 760 Turbo från 1983 när bilen blir varm. När den är kall så ligger tomgången runt 700-800 varv, men så fort den blir varm så stiger tomgången till runt 1400 varv. Ibland pendlar den lite mellan 700-1400 varv, men detta är ganska sällsynt. Vid besiktningen nu så blev den underkänd med för hög Co-halt.
Jag tycker inte att det verkar som att gasspjället kärvar - dessutom klickar det när man drar det fram och tillbaka. Eventuellt är gaswiren något ospänd men det borde väl inte påverka detta något speciellt? Jag tror att det är tomgångsventilen som är problemet. Jag har läst en bra beskrivning om rengöring av denna på B230F, men på min B23ET ser det lite annorlunda ut - jag hittar helt enkelt inte tomgångsventilen... :???:
Frågan är nu var jag hittar tomgångsventilen på en B23ET eller om problemet är något helt annorlunda?
/CB
Jag har problem med hög tomgång på min 760 Turbo från 1983 när bilen blir varm. När den är kall så ligger tomgången runt 700-800 varv, men så fort den blir varm så stiger tomgången till runt 1400 varv. Ibland pendlar den lite mellan 700-1400 varv, men detta är ganska sällsynt. Vid besiktningen nu så blev den underkänd med för hög Co-halt.
Jag tycker inte att det verkar som att gasspjället kärvar - dessutom klickar det när man drar det fram och tillbaka. Eventuellt är gaswiren något ospänd men det borde väl inte påverka detta något speciellt? Jag tror att det är tomgångsventilen som är problemet. Jag har läst en bra beskrivning om rengöring av denna på B230F, men på min B23ET ser det lite annorlunda ut - jag hittar helt enkelt inte tomgångsventilen... :???:
Frågan är nu var jag hittar tomgångsventilen på en B23ET eller om problemet är något helt annorlunda?
/CB