Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av HanseN86
Tja! har en tråkig abslampa som vägrar släckas.. Men kör man en stund rider om tändningen och slår på den medans man kör, så slocknar lampan.. Men då drar bilen något fruktansvärt åt höger när jag bromsar..
Antog att det säkert va vänster fram som inte bromsade så plockade isär skiten och rengjorde skivan och givarn.. Vilket inte va så fint kan jag tillägga..

Hjälpte fortfarande inte.. Så nu körde jag in på en grusväg och bromsade hårt.. Vänster bak bromsar inte som den ska när "ABS är PÅ"..
Då till min fråga.. När det är delad bakaxel, är ddet då två olika givare också? För normalt är det ju bara en givare vilken är samma som hastighetsmätaren har jag hört.. Men om då den givarn skulel vart sönder skulle varken hastighetsmätare fungera och då skulel den inte ha bromsat på något av dem bakre däcken va ?

Ska också tillägga att när "ABS är AV(lampan tänd)" så bromsar bilen precis som den ska på alla 4 fick perfekta broms siffror på besiktningen också.. Någon som vet hur det ser ut med givarna bak på dessa modeller ?

mvh
HanseN
Att du rengjort givaren innebär inte att den fungerar.
Det lättaste sättet är ju att lyfta upp bilen, koppla loss kontakten i motorrummet och mäta med multimeter.
Sen när du lokaliserat vilken givare som är paj så är det bara till att borra ur skiten, omöjlig att skruva loss.
jockemustafa skrev:Att du rengjort givaren innebär inte att den fungerar.
Det lättaste sättet är ju att lyfta upp bilen, koppla loss kontakten i motorrummet och mäta med multimeter.
Sen när du lokaliserat vilken givare som är paj så är det bara till att borra ur skiten, omöjlig att skruva loss.

Alltså..
Vet inte riktiggt hur det fungerar baktill..
Har hört att där bara finns en givare, till båda sidor, och som även ska va samma som till hastighetsmätarn ?
Men hur fungerar då detta då bara vänster bak inte bromsar då lampan är tänd ? Sitter det "Kransar" där, precis likadant som där fram, eller måste man skruva isär bakaxeln för att kolla på detta ?

tack
Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]