Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av carl
Något as hade tagit sönder den lilla rutan på min högra bakdörr och rotat igenom mitt handskfack häromdagen.

Visar sig att skroten har flera sådana rutor på lager för 200 kr styck vilket är mycket mindre än självrisken så jag tänkte byta själv..

Är det någon som vet någonting som man råkar missa? Om jag hajar rätt så behöver jag bara få bort glassplittret och trycka in den nya rutan mellan gummilisterna och pressa dit lite tätning från mekonomen.

Stämmer det? Behöver man limma dit någonting? (en 88:a)
av carl
744:a -88 är det.
av Addekarlsson
Om jag inte kommer ihåg helt fel, så byter du den lilla rutan i bakdörren så här:
Veva ner stora rutan så långt det går. Sen viker du undan listen högst upp på dörrn, så ser du en popnit eller liknande. Bort med den. Sen viker du den lilla "stolpen" mellan rutorna åt sidan. Då ska du få ut allt som är där. Sen med lite lirkande ska du få dit nya rutan med list och allt. Ny popnit eller en mindre plåtskruv till "stolpen", sen är dörren som ny igen. :D

Lycka till!

Mvh/ Adde
av carl
Tack!!
av Addekarlsson
Jag kom på att det kan sitta en lite skruv i nederkant på den lilla "stolpen" oxå som du måste ta bort. Men det där ser du när du börjar pilla med det. :D

Mvh/ Adde
av carl
Tack för tipsen! Nu är nya rutan på plats.

Var dock knöligare än jag hade föreställt mig. (vilket bla berodde på att jag trodde att jag inte skulle behöva ta bort dörrsidan).

Efter massor av försök att luta rutan åt olika håll, sätta i underst först, sätta i överst först, tänja på listen osv så slutade det med att jag gav upp och skar isär listen i framkant så att jag kunde sätta i fönstret framifrån och sedan fick den lilla stolpen klämma ihop listen igen.

Och så drog jag på lite fönstertätning från mekonomen.
av Addekarlsson
Sorry, jag glömde visst skriva att dörrsidan måste bort ja. :oops:
Men alltså, gick det inte få dit den genom att skjuta upp rutan nerifrån?!? Alltså att man stoppar in rutan i dörren och tar den på så vis?
Kommer inte ihåg hur jag gjorde iofs, men på nått sätt går det utan att sabba listen.
Ja ja, rutan är på plats, det är huvudsaken det. :D

Mvh/ Adde
av carl
Aha! Underifrån? Nä, det testade jag nog aldrig. Fast om jag minns rätt var det nog inget tillräckligt stort hål i dörren för att få in det den vägen...

Ja, det måste ju gå utan att ha sönder listen... Fast jag stod väl typ en timme och klurade och försökte. Pausade och fixade lite under huven, försökte igen någon kvart eller så. Till slut gav jag upp och tog sönder listen. :) Det borde fungera iaf, stället där jag skar sönder den täcks ju av den lilla stolpen.

Jag kunde iallafall bända så jag fick u[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]

Vilken packbox ?

Packboxen mellan motor o låda läcker ol[…]