Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av celicagt4
bilen startar ej och den får ingen gnista men soppa får den. Har mät upp tändspole,tändmodul och dom är ok , och jag har nyss byt stift och tändkablar. Tror att det är fördelaren det är fel på. Någon som vet vad det kan vara?

Jag har en b230e motor
av Arne
Hej och välkommen. Det är svårt att veta vilket. men om du bytt komponenter så som du beskrivit så byt även rotorn. Tändmodulen som sitter på hjulhusets vänstra sida bakom lyktan brukar ofta spöka.
av jimmy_the_1
Hej
Har du fått igång bilen? Jag har nämligen precis samma motor och samma problem.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om bränslepumpen går när du kör på starten betyder det att du har signal fram till tändspolen, pumprelät hämtar signal därifrån.
av Skidåkaren-PillarKottar
Jag också. Min är en 230K om jag minns rätt.
Den gick som ett urverk för en vecka sedan när jag parkerade förra gången. Nu var batteriet piggt. Körde startmotor cirka 10ggr, men inte en enda tändning. Stiften såg bra ut (glömde dock att kolla gnista)
I vilken ordning bör man felsöka? Man vill ju inte köpa prylar i onödan.

Kan man se om bränslepumpen går, eller höra?
Användarvisningsbild
av Sparkz
K är en förgasarmotor och då har du en mekanisk bränslepump på blocket. Lossa slangen på förgasaren och kolla om det kommer bränsle när du kör på starten.

Bränsle och gnista är det första du kollar.
Sparkz skrev:K är en förgasarmotor och då har du en mekanisk bränslepump på blocket. Lossa slangen på förgasaren och kolla om det kommer bränsle när du kör på starten.

Bränsle och gnista är det första du kollar.

Ja, då är det F-motorn (klenaste insprutningsmotorn) som jag har... och nu har jag samma fel igen. Förra gången blev det lika plötsligt bra igen, cirka 6 timmar senare.

Bilen gick bra tills jag parkerade den för 3-4 dagar sedan. Idag snurrar startmotorn ordentligt, men ingen tändning. Inte en enda liten puff alltså.

Hur felsöker jag enklast detta?

.
av Skidåkaren-PillarKottar
.
Jodå. Gick till bilen igen efter cirka 10 timmar. Då startar bilden igen, precis som den ska.

Det är ju inte klokt... nog verkar det som att ngn kommit på ngt smart bus...

Ena stunden stendöd, sedan startar perfekt. Helnipprigt.

.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Kolla svänghjulsgivaren som sitter på kåpan mellan lådan och motorn
den sitter med en 10:as nyckel och du kommer åt den lätt på
ovansidan.
av Volvo740_GLT
Det finns väl ingen svänghjulsgivare på en B230E motor eller?

Den sitter väl i fördelaren och brukar då kallas för hallgivare
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]