Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av akevolvo
vad är orginalhöjden på en standard topp som är oplanad till en 740 -90 530 topp? ska nämligen plana den nån millimeter. och då vill jag inte plana den för mycket om detta är gjort innan 8)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Höjd ny: 146,1 mm
Max bearbetning (jaja :twisted: ): 145,6 mm
Användarvisningsbild
av päpplet
får man inte ens ta en mm på en 8V topp? Jag har tagit en på min 16V :roll:
av Lason
päpplet skrev:får man inte ens ta en mm på en 8V topp? Jag har tagit en på min 16V :roll:
Tror det har med kamremmen att göra, man får ju ha en annan rem om man planar mycket.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Man får plana rätt mycket innan remmen blir för lång, och då tror jag det finns en på VW golf som är en kugg kortare. Men man ändrar ju kamtiderna lite, så ett justerbart drev är bra.
Användarvisningsbild
av päpplet
Jo jag har märkt det, min blev att gå mycket sämre efter planingen
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det finns risk att den spikar också, då ligger tändsystemet och sänker tändningen hela tiden. Om det är så tappar man hästar i stället för att tjäna på en planing. Prova med V-power eller en skvätt E85...

I vilket fall som helst, efter att toppen är planad, putsa ner dom vassa kanterna som blir mot förbränningsrummen.
Användarvisningsbild
av päpplet
Spikar gör den inte men den går väldigt dåligt på låga varv. Det gjorde den innan med men det beror nog mest på 3" avgassystem och antagligen rensad kat så lambdan inte hinner med. Höga varv går den fint på och är bra mycket piggare än förut.
Kan justerbara kamdrev vara värt att satsa på ändå?
Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte […]

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]