Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har läst flera trådar i ämnet men får ingen riktigt koll på vilken olja jag ska köpa! 5w40 verkar ju många överens om men ska jag ha mineralolja eller hel/delsyntet? Vad rekomenderar ni att jag köper till min gamle bil som rullat 31000 mil? Oljan som är i nu har jag ingen aning om vad det är för något! Ett plus är om oljan är "billig" men självklart ingen skitolja!

/Andreas
av FreddeD
pekka88 skrev:helsyntet är att rekommendera, även till lite äldre motorer! Biltema har billig helsyntet. jag använder 5w/30 på vintern och 5w/50 på sommaren :D
Men det beror väl på vad den är körd med innan? Eller är detta en myt? En "finare" olja renar för bra vilket ger oljeläckage som följd. Iaf vad jag har hört. Min bil hade varit körd på delsyntet så jag körde vidare på det för att vara på säkra sidan och den går kardemumma på det :)
av rd350
Spelar ingen roll vad den gått på innan, har det varit mycket långt mellan bytena får man göra några täta oljebyten i följd. Mineralolja eller halvsyntet funkar bra på en 230f men syntet är bäst.
Hej!

Jag tänkte gå över till helsyntet Texaco 5-40 istället för halvsyntet 10-40 till min b230f som rullat ca 25-30 000mil, mest pga för att få mer lättstartad bil på vintern i minus 15-25 grader då jag ofta saknar tillgång till motorvärmare. Har upplevt att motorn är rätt segstartat vid kallare temp än minus 15-20 med halvsyntetoljan.

Några kommentarer till detta?

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]