Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Odin
Så var jag tillbaka med mitt bränsleproblem.
Inga felkoder - check. :D
Inget bränsleläckage - check. :D
tempgivare (båda) fungerar - check :D
lambdasond OK - check :D
lmm ok - check. :D
3 liter milen - check. :-O)

vad i h€lv€t€ är det som är fel? :evil:

/ O
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du skriver att du kollat efter bränsleläckage men har du kollat noggrant runt tanken så att det inte läcker vid tankarmaturen eller att det inte är någon spricka i tanken.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Odin
Just tankarmaturen läste jag om i en annan tråd, där bl.a returen läckte, när den var i metall. Min var dock tät och i plast. Testades med motorn igång och efter lite körning.
Om tanken läcker tycker jag det borde det varit fläckar vid parkering eller på tomgång. Dessutom borde det nog lukta bensin.
Tycker jag följt slangar och kopplingar under hela bilen utan tillstymellse till läckage.

DESSUTOM, bilen var inne för däcksbyte hos volvo, då passade jag på att snika till mig en check.
Lambdan jobbade, tempgivarna OK o.s.v.

Börjar bli dyrt...

/ O
Användarvisningsbild
av Odin
SA4AQS skrev:hur är det med bränsle trycket då
Borde inte bilen gå risigt då?
Hon är lättstartad varm, kall och ljummen. Går fint på tomgång och gas. Rycker inte vid gaspådrag eller motorbroms.
Luktar inte "fett" eller bensin. Färgar inte svart vid avgasröret.
Ursäkta att jag raljerar, men det är trist och dyrt. Bilen är ju i gott skick förövrigt.

/ O
av rd350
Ingen bensin i motoroljan? Hur är avgasvärdena? Igensatt avgas eller luftfilter? Förvärmningsspjället hängt sig? Går lockupen i?
Användarvisningsbild
av Odin
rd350 skrev:Ingen bensin i motoroljan? Hur är avgasvärdena? Igensatt avgas eller luftfilter? Förvärmningsspjället hängt sig? Går lockupen i?
Motorolja OK. Avgasvärden OK. Filter OK.Lockup OK.
Var sitter och hur kollar man förvärmningspjället?
/O
Användarvisningsbild
av Odin
SA4AQS skrev:i luftfiltret
Ahh.
Kollade så gott jag kunde nu. (Inget garage för tillfället, meck ala pundarstil på gatan). Såg inget direkt, men tar isär det till helgen. Kan det påverka så mycket på soppaförbrukningen om den bara skulle få varmluft?
Kan det bli något keff med injector cleaner och 3.0 sexan?

/O
av rd350
Spjället lär inte göra så mycket men den blir "kväst" på höga varv om det inte öppnar, sitter en liten termostat i luftfilterhuset. Går km.räknaren rätt? Tre liter är mycket! Min v90 visar för lite på vägmätaren så det gör fort på sig. Mät en känd sträcka gärna minst tio mil.
Volvo car UX

En liten nackdel med nya GUI tycker jag är at[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]

Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]

Hastihetsmätare.

Har samma problem… Ibland om jag dunkar ti[…]