Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av razor
Min bensinvärmare 091B startar och dör efter ett par sekunder. Det som händer är att fläkten till förbränningen går några sekunder, och jag hinner precis mäta upp en spänningsstegring till bränslepumpen (upp till 5 volt) under någon sekund innan verksamheten avslutas. Inne i kupén verkar fläkten surra igång även den enbart några sekunder.
Vad kan vara fel? Vad löser ut värmaren efter bara några sekunder?
av razor
Jo, den ser ren och fin ut, men bränslepumpen hinner ju knappt snurra igång. Flamvakten måste väl ha några sekunder på sig att avgöra om det brinner efter att bränslepumpen startat..?
av Peter.H
Visst glöder tändstiftet som det skall (känns att det blir riktigt varmt vid stiftet)? Alltså innan bränslepumpen slår till, så den hinner bara pumpa/slå några gånger innan den lägger av? Känner dock inte igen dessa fenomen direkt trots flera år användning av flera sådana 091-B värmare som jag eftermonterat i flera bilar.

Men den försöker väl starta om då den lägger av första gången, dessa brukar gör minst två startförsök innan funktionen avbryts och måste återstartas. Sitter med en termobrytare under en gummiplugg men då är värmaren tvärdöd om denna nu löst ut.
av razor
Jag får väl försöka tvångsköra bränsle- och vattenpumpen och bocka av eventuella felkällor. Fotocellen läste jag någonstans skulle ge ca 800 ohms motstånd vid belysning. Var har slanganslutningarna för dimensioner? Får väl plugga slangarna under tiden värmaren ligger på arbetsbänken...
Där där manualen är det väl ingen som sitter och trycker på va..? :wink:
av rd350
Det är inte så enkelt att du har en dålig anslutning vid säkringen eller batteriet, så den får dålig kontakt när glödstiftet går in? Inget "normalt" fel att den bara stannar efter ett par sekunder. Flamvakten inverkar inte förän värmaren "brinner"
av razor
rd350 skrev:Det är inte så enkelt att du har en dålig anslutning vid säkringen eller batteriet, så den får dålig kontakt när glödstiftet går in? Inget "normalt" fel att den bara stannar efter ett par sekunder. Flamvakten inverkar inte förän värmaren "brinner"
Bra tanke! :!: :idea: Ska kolla i morgon när det är ljust och närmare nollan på termometern.
av Peter.H
Har ju pysslat rätt mycket med dessa och bör minnas slangdimmensionen,, men har för mig att dessa är 16 mm.

Och precis detta är även med dom egna erfarenheterna inte någon vanlig felorsak som sagt för då väl pumpen slår i gång så går den normalt någon minut även om värmaren inte behagar starta.
Hjälp att hitta delnummer

Pröva först att få lös rö[…]

Nån returfjäder som är torr? &Arin[…]

Jag brukar annars rekommendera SKF vattenpump, och[…]

Och var(hur) räknas angivna liter? Skulle var[…]