Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av VOLVOlution
#469355
Jag har en Volvo 745 GL -88 som jag satt en B230FT från -93 i.
Bilen vill inte starta!

Var ute och körde med bilen idag. Svängde in för att tanka där jag typiskt nog fick kärringstopp, provade genast att vri på starten igen men då hände ingenting! Inget liv från startmotorn. Inga varningslampor lös. Va som att den inte hade någon ström över huvud taget. Provade att dra igång den flera gånger men den ville inte gå igång!

Den har fullt batteri men verkar som om något glappar eller att den får dålig jord.

Har kollat den mindre jordflätan som går från batteripoolen till chassit och den lilla uppe vid torpedplåten och dom ser fina ut. Därimot skulle jag vilja ha reda på vart den sista jordflätan är fastskruvad någonstans?

Kan det vara "plattan" bakom tändningslåset som gör att den är helt dö?
Lirkade lite där bakom och varningslamporna kom och gick. När dom väl kom/började lysa allihopa vred jag på starten men så slocknar allt igen. De ända man ser är ett svagt svagt ljus från oljelampan...

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#469371
Det skall sitta en tjock kabel mellan batteriets minus och motorn.

Mvh GK
av VOLVOlution
#469406
gnestakalle skrev:Det skall sitta en tjock kabel mellan batteriets minus och motorn.

Mvh GK

Ser man den då om man lägger sig under bilen? Har nämligen den dumma kåpan där... Tänkte kolla om jag måste ta bort den eller inte?
Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
#469592
Det låter mest som att tändningslåset (kontakten på baksidan) är dålig.
Eftersom de övriga jordflätorna är så pass skapliga som du skriver, så borde det räcka för att tända instrument m.m.
Men om kontakten bakom tändlåset är paj, så får du de symptom, du beskriver.
Testa att ta bort kåpan under ratten och se om du har "stöldskyddet" monterat (en platta som gör att det inte går att dra av kontakten från låset). Har du inte skyddet monterat, så är det bara att dra av kontakten och testa med en lös kabel mellan den grova röda och den som går till startmotorn (anslutning 50).
Den andra (grova) jordkabeln brukar gå till höger motorfäste (har jag för mig).
av volvo944gl
#469720
den stora tjocka kabeln som går från batteriet till startmotorn går under motorn vid framvagnsbalken framför motorn..
sen sitter det en jordfläta bakom servopumpen
av Viktorstovset
#1509527
Hallå! Denhär tråden är hyffsat gammal men jag har nämligen ett liknande fel i och med att min jordfläta som sitter bakom servon också är trasig. Problemet är dock att jag inte för mitt barn liv kan hitta vars den andra delen av flätan sitter. Om någon vet vars den ska sitta hade det iaf varit nog därför då kan jag ju bara byta ut den helt men behöver veta vars andra änden ska sitta :-)

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]