Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av astmark
Jag har precis köpt en 745 -87 B230, som lägger av när den går på tomgång. Märkte igår att varvräknaren började hoppa upp på ca 3000varv när jag körde på startmotorn.
Och så går den och rycker "ibland" vid landsvägkörning
Fördelarlock, luftsliden och ev vakumläckage har jag kollat!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Inte omöjligt. Mät signalen (mitten på kontaktstycket) med tändning på och dra runt motorn för hand. Den ska hoppa mellan c:a 2 och 10 V.
Köp med isolatorn, kontaktstycket som sitter i fördelaren också om du ska byta, den brukar spricka. Och O-ringarna till fördelaren.

Själva bytet är lite lurigt, hör av dig igen om du ska göra det.
av astmark
Bilen gick bra igår, men idag har den strulat rejält!
Om jag fattat rätt, så ska inte soppapumpen gå om hallgivaren är defekt. Men soppapumpen går igång när man kör på startmotorn!?
Vad händer om slutsteget (tändmodul), på vänster sida vid innerskärmen går sönder eller är glapp?
"Symtom" Bilen rycker till och då har jag ingen tomgång och håller jag den på gasen så går den rejält orent, så fort man varvar upp så går den rent!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Både tändmodul och hallgivare brukar nästan alltid gå direkt från "fungerande" till "stendöd". En gång har jag varit med om en tändmodul som gjorde bilen svårstartad, men när den väl var igång gick den fint.
Att den tappar tomgång och går illa låter inte som tändningsproblem i mina öron.
Kollat luftsliden? Då är det en 230 E du har? Kolla tjuvluft en gång till i så fall! Bälgen mellan mängdmätaren och insuget kan glida av om bussningarna som håller mängdmätaren är trasiga. Den undre slangen till sliden har lossat på min bil några gånger.

Pumprelät får pulser direkt från tändspolen på en E, så går pumpen när du kör på starten så är lågspänningsdelen av tändsystemet OK iaf.

Men varvräknaren hoppar sa du, då blir jag lite fundersam igen. Det pekar ju på tändsystemet ändå...
av astmark
Slangar från luftburk till insug inklusive luftslid har jag kollat, inget fel.

I morgon ska jag köpa nya tändkablar och fördelarlock, det kan vara överslag kanske!??

Tack för snabba svar!
av astmark
Nu vet jag att det är elfel någonstans!

Luftsliden öppnar när den går dåligt, jag mätte idag! Jag pluggade då luftsliden och lät den stå på tomgång tills jag märkte att tomgången ändrade sig. Då märkte jag att varvräknaren hoppade upp och ner ca 2000 varv, men den gick rent och fint förutom att tomgången sjönk en aning.
Får leta tag på ett elschema, eller finns det någon som haft detta fenomen på sin Volvo 230F ??
av astmark
Det är dålig gnista när den lägger av, kollade det efter den stannat igen!
Hade bort fördelaren och gjorde rent runt hallgivaren och så passade jag på att byta tändspole, inte heller det som är fel.
Passade på att mäta hallgivaren när bilen var död och den gav signal!

Någon som har haft detta problem??
av astmark
Tänkte avsluta denna tråd, för er som kommer att råka ut för detta problem!
Jag har nu knäckt nöten, hallgivare och insprutsrelät var defekta!

Glöm ej att byta packboxen i fördelarhuset (om det är olja i fördelaren) den går ej att beställa av Volvo men den kan man köpa av något företag som tillverkar sådana
Användarvisningsbild
av olafixar
astmark skrev:Tänkte avsluta denna tråd, för er som kommer att råka ut för detta problem!
Jag har nu knäckt nöten, hallgivare och insprutsrelät var defekta!

Glöm ej att byta packboxen i fördelarhuset (om det är olja i fördelaren) den går ej att beställa av Volvo men den kan man köpa av något företag som tillverkar sådana
Tack astmark!
Det är precis så här ett bra motor forum ska fungera...hittar man felet så ska man ju givetvis skriva vad det var för nå.

Måste ju erkänna att jag själv slarvat några gånger :lol:
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]