Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Cicaro
Hej!

Ska lokalisera en bensinläcka nu i veckan(och felsöka handbromsproblemet nämnt i annan tråd), det droppar från korgen där bensinpump och filter sitter men har ännu inte haft bilen uppe och korgen loss. Droppet kommer när bilen är igång eller precis varit igång, när den står ett par timmar kommer inget mer. Inget rinn men droppar en hel del(blir en fläck när man parkerat på någon dm i diameter och droppar lite ibland när man backar in på en parkering)

Så till mina frågor som skulle underlätta felsökningen. Finns det någon backventil i den korgen, ex i pumpen eller filtret? Eller fungerar pumpen som "backventil"? Tänkte eftersom det droppar när det är bensintryck uppe men inte när bilen är avstängd, skulle kunna ge en ledtråd om i vilken ände av korgen jag ska börja leta efter läckan.

Är det slang eller rör som kommer från tanken till korgen resp. Går från korgen till motorn?

Bensinfiltret är ca 6 månader gammalt så det borde inte läcka, om det inte är någon gänga som gängat upp sig...

Givetvis blir det en fullständig kontroll när bilen väl står på lyften men kan vara bra att ha lite bakgrundsinfo.
Användarvisningsbild
av päpplet
Slangen som går mellan bränslepump och filter är en het kandidat eller någon annan slang du kanske rört i närheten. Du har ju ganska högt tryck på bensinen som gör att det läcker tills du stänger av bilen och trycket läcker ut.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Backventilen sitter vad jag vet på utgången från pumpen. Slangen, som päpplet skrev, eller att det läcker i banjokopplingen.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av päpplet
tänk iallafall på att det fortfarande finns tryck kvar i ledningen innan du börjar skruva. Bensin i ögonen är inte skönt :lol:
av Cicaro
gnestakalle skrev:Backventilen sitter vad jag vet på utgången från pumpen. Slangen, som päpplet skrev, eller att det läcker i banjokopplingen.

Mvh GK
Dumfråga: Banjokopplingen är vilken del då?

Och hm, bensin i ögat vill jag inte pröva på, i örat kan jag dock hälsa från säkra källor att det svider och rensar hörselgångarna bra :P
av erikeriksson
Hej, tror också att det är den korta slangbiten mellan filtret och pumpen, den är starkt böjd och spricker lätt. Lossa vaggan och byt slangen och slangklämmor. Tror det är 8 mm bensinslang, men är inte säker, det behövs bara någon dm.
Användarvisningsbild
av päpplet
Använd armerad slang, vanlig blir gärna att se ut som en ballong :lol: Ang bensin i ögonen så räcker det ju att titta bort och släppa försiktigt på bulten på filtret så är det trycklöst sen
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Dumfråga: Banjokopplingen är vilken del då?
Cicaro, det finns inga dumma frågor.....bara dumma svar och den som aldrig frågar förblir ovetande. :)

En banjokoppling är en rund koppling med centrumbult som har tätningar av alu eller koppar på båda sidor.

Hoppas att min beskrivning är någorlunda :roll: men när du tittar under bilen så kommer du nog att förstå vad jag menar.

Mvh GK
av Cicaro
:D Tror jag är med på vad du menar, så kopplingen som ansluter slangen till gängan på filtret är alltså en banjokoppling...?

Tja, jag återkommer på fredag eller lördag med vad felet var(eller på fredag med panikfrågor för att jag inte hittar läckan)
av Cicaro
Så!

Bensinläckan lagad, det var kopplingen mellan bensinpump och filter där kopplingen som sitter på bränslepumpen hade rostat sönder så att den pissade soppa... 900 kr fattigare(halva priset var i gdshallen och halva en ny koppling hos volvo) så läcker inte längre bensin!

Mission accomplished!

(Och om någon hittar tråden som har samma fel, se till att få med TVÅ stycken 17mm blocknycklar till verkstaden!!!! det är svårt med en polygrip!)

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]