Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av breakdown89
Bild

Vad är detta för anslutnning?
kollade på min brors 740 gle 85a, och han hade denna anslutning också med ¨vakum¨ slangar som gick till en box av nå slag.
Men han har ju mekaniska insprutningen.
och min bil är en 745 90a b230f med diagnosbox
av breakdown89
rd350 skrev:Till egr. (tempgivare förhindrar egr-funktionen vid kall motor)
okey men vad har den på min motor att göra?

har snackat och kollat på olika kompisars 740is med b230f och dom har inte den där röda på sina motorer?
av breakdown89
rd350 skrev:Kan vara bytt topp nån gång kanske?
ja kanske? såg det var 530topp iaf, har inte sett någon vakumbox eller dylika som hör till egr systemen.
känns som någon skuvat i bilen av ett ihop plock.

Har katt och lamda, sen ser de ut som såna där pulsair rör, och utag i toppen för egr =) varför?
bilen har antagligen gått som taxi under 90talet, någon som vet om de har med saken att göra? =)
Användarvisningsbild
av bensinskalle
De kan ju vara en b230FD du har i bilen, en b230F med pulsair ( EGR ). Sen har väl någon pillat bort egr-historien.

Annars har toppen helt enkelt blivit bytt till en 530 från en b230A, alla förgasarsnurror har egr. Uttagen för egr:en sitter under grenrören, ett vid varje avgaskanal i toppen.
av breakdown89
bensinskalle skrev:De kan ju vara en b230FD du har i bilen, en b230F med pulsair ( EGR ). Sen har väl någon pillat bort egr-historien.

Annars har toppen helt enkelt blivit bytt till en 530 från en b230A, alla förgasarsnurror har egr. Uttagen för egr:en sitter under grenrören, ett vid varje avgaskanal i toppen.
ja det kanske kan vara en FD , ska kolla om jag hittar någon motormärkning idag. men kom inte FD i mitten av 90talet?
av breakdown89
Har varit ute och kollat nu, på blocket står det B230A
Toppen har uttag på grenrörssidan för PulsAir vilket sitter där men sedan är slangen som ska gå till (luftfilterboxen) igen tejpad.
sedan kände jag på sidan av grenröret mot torpedvägen och där fanns de en pluggad anslutning kändes de som.
och så har jag anslutningen som visas länge upp här på insugsidan.

Är det så då att jag har ett A Block och A Topp? fast med F insprutning?

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]