Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en Volvo 740 Gle som gått 40000 mil

B230E Mekanisk insprutning / ingen kat /Lambda osv

Nu till problemet:

bilen går Ojämnt på tomgången rycker och hoppar störande mycket , Har skruvat up tomgången på fullt och spännt gaswiren lite så att tomgången ligger på 1000 Rpm annars hoppar hela bilen runt,

Eftersom Tankmätaren inte fungerar, så kör jag på tripp mätaren, Tankade bilen med 23 liter i tanken + att de va ungefär 2-3 l i tanken, kunde då köra drygt 14 mil innan bilen började hoppa och de va slut på bensin, då har jag kört "eco driving" Alltså bilen drar ca 2 l milen

Bilen luktar illa och spottar ur sig svart rök, luktar så illa så att det stinker in i kupén när jag åker , Hälsoskadligt som !!

Det som är bytt på bilen nu av mig är:
*Tänstift volvo org,
*Motorbussningar för att förminska vibrationerna på tomgång, hjälpte ej!
*Spridar packningarna både dom invändiga samt utvändiga,
*Rotor
*Fördelar lock
*Tändkablar

har letat efter läckage med hjälp av start gas efter packninga bytet men det är tät över allt

Måste få hjälp då detta blir för dyrt att äga bilen samt skadligt för hjälsan att åka i denna,,,!

Tack på Förhand // Jocke
K-jet eller också kallat CI-system

Termotidkontakten är inte likadana i olika delar av världen, det finns varianter avsedda för områden med olika klimat och höjd över havet, vi har i våra alltså en avpassad för svenskt klimat.

Kontroll av termotidkontakt. Kontrollen skall ske med kall motor inte varmare än 35 grader. Lossa kontaktstycket från termotidkontakten och koppla multimetern eller en testlampa över stiften ta bort tändkabeln som går mellan spole och fördelaren. Ha någon med som kör starten i en 10-12 sekunder. Lampa eller metern skall ge utslag i 3-10 sekunder, om kretsen inte bryts inom 10 sekunder skall termotidkontakten bytas. Om kretsen inte sluts alls måste du kolla att det finns spänning fram till kontakten. Om ingen spänning finns kolla bränslepumpreläet.

Kontroll av kallstartventil. Vid kontroll får inte motorn vara varmare än 30 grader. Ha en brandsläckare tillgänglig.

Lossa kontakten från kallstartventilen och se till att peta det åt sidan så mycket det går fär under testet kommer det att bli bränsleångor. Ta bort ventilen från insugskammaren, dock måste bränsleledningen sitta kvar på ventilen. Torka rent munstycket på ventilen.
Ta bort tändkabeln mellan spole och fördelare, OBS du måste undvika all gnistbildning under testet. Sätt tändningslåset i tändläge och låt bränslepumpen gå i en minut för att bygga upp tryck. Om det nu droppar från kallstartventilen är den felaktig och skall bytas.
Slå av tändningen. Anslut kontakten till ventilen, rikta ventilen ner i en plåtburk eller annat metallkärl. Lossa termotidkontaktens kontaktstycke, kortslut mellan stiften. Säg åt din polare att slå på tändningen och köra startmotorn. Det skall nu komma en snygg konformad stråle från ventilen. Om strålen ser ut att ha oregelbunden storlek på dropparna eller rättare sagt väl synliga droppar så är det inte bra, det är inte heller bra om konen är oregelbunden och det är läge att byta ventil.

Tillsatsluftsliden tillåter luft att passera förbi gasspjället när motorn är kall.

Funktionen är som följer. Ett motstånd i sliden blir varmt vid närvaro av en ström detta gör att en bimetallfjöder i sliden ändrar form varvid en ventil sakta stänger luftkanalen. Den är stängd under normal drift.

Kontroll av tillsatsluftslid.

Med kall motor. Ta bort sliden från motorn och lossa slangarna. Kontrollera att kanalen är öppen. Anslut 12 volt i 5 minuter och kolla vad som händer inne i kanalen. Efter 5 minuter skall kanalen vara stängd. Resistansen i motståndet skall vara 30 Ohm. Med motorn igång, ta ur kontaktstycket och kontrollera med testlampa att det finns spänning, om inte kolla bränslepumpsreläet.

Hoppas detta kan vara till hjälp.

Mvh GK
Senast redigerad av 1 gnestakalle, redigerad totalt 0 gånger.
tacktack för hjälpen sak ut och testa dessa saker under dagen, kommer tillbaka med hur det går :)
Har kopplat ur extra spridaren mellan 2,ans och 3,ans insugsrör med blått kontaktstycke och den går genast mycket bättre och luktar inte lika illa men har fortfarande ojämn tomgång , måste vrida på tomgången på fullt samt att jag behövt spänna gaswiren något,

vad är spridaren med blått kontaktstycke för något? Elchock?

Mvh Jocke
gnestakalle skrev:Det är kallstartsventilen.

Mvh GK

okej och den fungerar som en chok ? eller sitter choken någon annanstans?

jag tycker det verkar som att choken ligger på hela tiden därför drar den mycket bensin går ojämnt och luktar illa, om inte det är choken vart sitter då den? vill testa att koppla ur den och se om den går jämnare och framförallt drar mindre bensin börjar bli dyrt med 2 l milen,

har tagit en bild och satt ut nr vad jag undrar vad det är för saker och vad dom fyller för funktion?

Bild

Uploaded with ImageShack.us

1?
2 kallstartventil
3?
4?
5?

Hittade även denna sladd ligga under insugsrören, har ingen aning om var den ska sitta??

Hittade även denna sladd ligga under insugsrören, har ingen aning om var den ska sitta??
Bild

skulle verkligen uppskatta om någon kunde svara på dessa frågor skulle hjälpa mig massor! =)

Mvh Jocke
Kallstartsventilen gör det jobb som choken gör på en förgasarbil. Den kontakt du hittat är jag inte helt säker på men den är troligen för något teständamål.

Har du kollat termotidkontakten?

Nedan en länk som kanske hjälper dig bättre.

http://www.diagnostic-assistance.co.uk/mech_inj.htm

Mvh GK
Använd inte imageshack, det är så jävla kasst....

1: Tillsatsluftsliden
2: Kallstartventilen ( sprutar in bensin vid kall motor )
3: Vill minnas att det är en temperaturreglerad ventil till EGR:en ( avgasåterledaren, miljögrej )
4: Ser ja inte
5: Förmodligen termotidkontakten, syns lite dåligt. Den reglerar ett bensintryck som påverkar mätskivan inuti luftmängdmätaren så att insprutet ger mer bensin vid kall motor.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]