Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MrLinkan2
hej
jag har en 740 årsm. 1991 som är ombyggd till A-traktor (inte för att det spelar nån roll men i alla fall). Den är svår att starta, jag får mala på startmotorn 1-3 gånger innan den startar, det är liksom ingen idé att mala vidare för då startar den ej, startar den så gör den det direkt. Det är system Regina på den och jag får fram koderna: 233= Tomgångsreglering och 224= Motortempsignal. Jag har kollat tomgångsmotorn och smörjt den, den funkar som den ska. Har också bytt motortempgivaren. Efter att ha nollställt felkoderna så kommer dem ändå tillbaka.

Mina frågor då:

1. Är det något mer som justerar tomgången än tomgångsmotorn? för att tomgången är inte riktigt klockren, den pendlar lite mellan 900-1100 varv, skulle detta kunna påverka att den är svårstartad?

2. Kan det bero på att nån kabel är av som tempgivaren visar fel ändå? Kan det orsaka att den är svårstartad?

3. En annan grej jag funderat på är att eftersom bränslepumparna är kopplade till bakljuset istället för som vanligt så är dem inte kopplade via bränslepumpsrelät, kan det göra den svårstartad?
Användarvisningsbild
av emwtur
1 styrboxen :9 tror inte det - kolla efter tjuvluft
2 olika givare till mätaren och boxen !
3 ! varför ?

startar den med startgas ?

/emwtur
av MrLinkan2
emwtur skrev:1 styrboxen :9 tror inte det - kolla efter tjuvluft
2 olika givare till mätaren och boxen !
3 ! varför ?

startar den med startgas ?

/emwtur
1. jo men det måste ju finnas nån ventil som styrboxen styr, tomgångsmotorn är ju bara av o på?

2. jag har bytt den som sitter under 3:ans insug

3. förra ägarn gjordet för att kunna hindra snuten från att provköra den :roll: :roll:
Användarvisningsbild
av emwtur
1 nej den är inte av och på - styrboxen pulsar 12volt till den så den ställer sig lagom öppen !

/emwtur
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Nej, nu får det bli lite ordning på torpet...

Punkt 1. Systemrelät ger batterispänning till bl.a. tomgångsventilen när tändningen är på. Styrenhetens stift 33 levererar batterispänning här med tändningen på.
Med motorn på tomgång, så ligger spänningen mellan 11-12 volt (med en pulskvot, på 20% duty cycle).

Punkt 2. Har ni kollat så ni har 5 volt (referensspänning) på båda klämmorna med tändningen på?

Punkt 3. Tändlåset levererar ej spänning till ljuset då startmotorn snurrar (detta för att spara batteriets kraft till att snurra just startmotorn). Därför står din bränslepump stilla när du kör på starten.
av MrLinkan2
Jocke S. skrev:
Punkt 3. Tändlåset levererar ej spänning till ljuset då startmotorn snurrar (detta för att spara batteriets kraft till att snurra just startmotorn). Därför står din bränslepump stilla när du kör på starten.
naturligtvis, att man inte tänkt på det :oops: :oops: tack så mycket för alla svar :)
av MrLinkan2
nu har jag kopplat bränsle pumpen som den ska va kopplad, skillnaden blev att den startar alltid på andra försöket varje gång men alldrig på första, hur länge jag än malar så måste jag alltid köra startmotorn en gång för att sen starta andra gången, har ni nån aning om vad det kan va?

Har även smörjt tomgångsmotorn så nu pendlar den inte
av A84
Hej, kolla upp spridarreläet, jag hadde liknade symptom och det var fel på reläet. på höger fjäderben sitter 2 likadana reläer, det högra yttersta är spridarreäet. prova att skifta anslutningarna på dom, så ser du.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]