Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

varför har min skruv knäckts 2 gånger på kort tid? plus att remmarna hoppas av eller vänder sig ut och in med jämna mellanrum, remmarna går rakt och fint och är nya, håller ca: 100 mil ......beror det på biltema remmarna,,,,har nu köpt original, får se om det blir bättre. problemet gäller både servoremmen och generator remmen.
Har du nyligen haft vevaxelremskivan demonterad och att den sedan måhända hamnat fel vid återmonteringen?

Mvh GK
Knäcks spännskruvarna?

"spännskruvarna" använder du bara för att just spänna. När det är tillräckligt spänt så drar du ju åt en annan bult som ligger i spåret och då låses det fast och spännskruven är ute ur matchen.
släpp muttern på baksidan när du spänner !
när du spänt remmen så drar då åt muttern igen - själva spänn-skruven skall inte ha någon belastning alls om man gör rätt !
/emwtur
För att kunna spänna servoremmen på min 740/92 måste jag lossa tre bultar/muttrar: pumpens fäste, muttern på spännarens baksida och muttern/bulten som fäster skenans nederdel. Glömmer man någon av de två senare böjs spännskruven och går av när man vrider på den.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]