Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av oda
Jag monterar en Biltema dragkrok på 745-91. För hö o vä bakljus liksom bromsljus anges att de skall kopplas fram till säkringsbox resp bromsljuskontakt.
Varför?
Finns ingen möjlighet att grena även dessa ledningar bak i bilen?
Om de måste dras fram till säkringsdosa-tacksam för tips på hur jag gör anslutningen vid resp säkring hö-/vä bakljus.
"Min första bil"
ODA
av Perra N
Använder du riktiga dubbelflatstiftskontakter och ersätter den som sitter vid bakljus respektive bromsljus, ska det inte vara några problem. Ska du använda strömtjuvar, använd 3M eller annan hög kvalitet, annars bli det strul med glapp om nåt år.
Senast redigerad av 1 Perra N, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av pang58
Kopplingen bör fungera enligt förslaget när det gäller bakljusen, men för bromsljuset måste man väl dra kabeln från bromsljuskontakten vid bromspedalen, såvida inte glödtrådsvakten ska lysa varje gång man bromsar och har släp tillkopplat... eller har jag fel?
av Perra N
Jo, ibland kan den lysa, beroende på hur det är kopplat i släpen. Men det kan man ju leva med, de få ggr man använder kulan.
av oda
Tack för råd!
Vad tror ni om att ta bromsljuset från kabel till det högt placerade bromsljuset i bakrutan? Elller ta det från BÅDA bromsljusen i baklyktorna+
Detta för att slippa dra fram ledning till bromsljuskontakten.
Det sitter ett kontaktstycke "hane" med kablar vid vänster bakljus. Vilken funktion har/kan detta ges?
oda
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är lätt att komma fram i en sån bil, från bakänden till pedastället.
Lyft ut baksätesdynan (ungefär lika enkelt i fyr- som femdörrars) och plocka ut mittkonsolen. Lägg kabeln under mattan över kardantunneln.

Min 850 från 94 har en lika enkel som genial lösning på detta problem. En del av glödtrådsvakten sitter där bak, så det är inte svårt att komma in framför den.
Friskluftslang

Vad menar du med "friskluftslang"?

Det är väl en centerhögtalare (inte[…]

@Erik Å , Tusen tack för tipset, jag […]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt