Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Sjöwall
Hej. Jag har en volvo 945 årsmodell 91. Jag har fått ett problem med den. den går ojämt och blir orkeslös.
När jag ligger på jämngas så går bilen dåligt och så baktänder den många gånger.
Har bytt lambdan,soppafilter,tändkablar,rotor,fördelarlock.lmm mätaren,spridare.
Någon som vet vad det kan vara för fel??
Senast redigerad av 1 Sjöwall, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Gör som följer tills motorn fungerar.

Kan vara dags att byta bränslefilter

Kontrollera bränsletrycket.

Kontrollera BränsleTrycksRegulatorn (BTR).

Kontrollera spridarna.

Kontrollera impulsgivaren.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Gör en felsökning, har motorlampan ( lambdalampan ) tänts så bör det ha lagrats felkoder.

Beror ju lite på vad du har för motor men felsök alla kontakter du har i felsökningsdosan så får du alla eventuella koder. Finns en tråd här nånstans på forumet som beskriver hur man gör.
Användarvisningsbild
av emwtur
bensinskalle skrev: Finns en tråd här nånstans på forumet som beskriver hur man gör.
det finns en länk från "informations tråden" som ligger låst längst upp i forumet !

/emwtur
Användarvisningsbild
av bert945
Hade samma problem o på min bil vart ena kabeln av till tankarmaturen ( strömkabeln till tankpumpen)
allt blev helt ok när jag fixade så tankpumpen gick !
av Sjöwall
bensinskalle skrev:Gör en felsökning, har motorlampan ( lambdalampan ) tänts så bör det ha lagrats felkoder.

Beror ju lite på vad du har för motor men felsök alla kontakter du har i felsökningsdosan så får du alla eventuella koder. Finns en tråd här nånstans på forumet som beskriver hur man gör.

idag fick jag en felkod på 232. det står i trådarna att det är lambdan som den idikerar för. men kan den idikera på fler saker??
Användarvisningsbild
av emwtur
8<
2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.