Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Esset
Hej!
vädjar till er med erfarenhet! Kör en 945 -96 230 fk LTT
mitt problem är att den dör plötsligt, och varningslampan för elektroniksystemet lyser. Bilen går att återstarta efter en stund. Detta har hänt flera gånger. Lampan har slocknat med batteriet bortkopplat 30 min, men snart är vi där igen.
Någon som har en idé om var felet ligger? Styrboxen till tändning eller insprutning kanske?
:roll:

Förtydligade topic lite.
Mvh/
Addekarlsson
Moderator
av Lesjö
Med mycket stor sannolikhet är det insprutningsreläet som gett upp. Sitter längst in till vänster bakom askkoppen. Trångt. Är du händig kan du ta av kåpan och löda om alla lödningar.
Hör av dig när du åtgärdat.
Lycka till!!!!!!!!l
Användarvisningsbild
av VaCUm
Jag hade samma fel (att bilen dog och fungerade igen efter någon minut). Det var insprutningsreläet. Jag kom fram till det med hjälp av en liten isolerad skruvmejsel. Varje gång bilen dog knackade jag på reläer med den.
av Esset
VaCUm skrev:Jag hade samma fel (att bilen dog och fungerade igen efter någon minut). Det var insprutningsreläet. Jag kom fram till det med hjälp av en liten isolerad skruvmejsel. Varje gång bilen dog knackade jag på reläer med den.
Hej! Tack för tipsen. Har levt med problemet en tid och noterat att varvräknaren faller i botten vid motorstörningen. Borde detta påverkas av insprutningsrelät? :(
Användarvisningsbild
av Sparkz
Låter väldigt mycket som tändlägesgivare när varvräknaren ramlar ner samtidigt.
av Perra N
Håller med Sparkz, det är impulsgivaren vid svänghjulet som är tosig. Sitter precis under fördelarlocket på baksidan av motorn. Kostar 400:- på Meca iaf.
av Esset
Hej!
Jag tror att mitt problem är löst för tillfället, snyggade till kontaktstycket och givaren till svänghjulet och sedan dess har jag inte fått ett enda stopp på snart tre veckor :lol:
Men" är det inte det ena så är det det andra som flickan sa " sista dagarna har ett oroväckande sjungande oljud uppenbarat sig, troligen ett hjullager. men det får undersökas lite grundligt först.
MVH Esset
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...