Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Joockeg
Tjena. Ska köpa en 740 lite billigt, enda defekten är att den har ett litet rosthål i avgassystemet. Jag undrar bara om detta är allvarligt och måste åtgärdas? Och isåfall hur Jag åtgärdar det? Svets? Eller finns det något enklare alternativ? Undrar också om det är något Jag bör tänka på om bilen ska stå i garage över vintern, för att undvika rost och så att inget går sönder (batteri t.ex.). Tacksam för alla tips Jag får!

// Jocke
av breakdown89
rost i avgasystem är nog kanppast något problem. beror på vart och om du har tillgång till plåt och svets? annars de enklaste man kan göra är att köpa nytt/begagnat och byta ut den del som är dålig.

är det varmgarage så kan du nog ställa in bilen som den är. i ett kallgarage hade jag nog tagit in batteriet.
men varför stå under vintern? de e ju då de ska svinas som mest :D
av Joockeg
breakdown89 skrev:rost i avgasystem är nog kanppast något problem. beror på vart och om du har tillgång till plåt och svets? annars de enklaste man kan göra är att köpa nytt/begagnat och byta ut den del som är dålig.

är det varmgarage så kan du nog ställa in bilen som den är. i ett kallgarage hade jag nog tagit in batteriet.
men varför stå under vintern? de e ju då de ska svinas som mest :D
Okej. Njae, kanske ber någon svetsa det eller byta ut delen, men i så fall ett tag framöver. Tänkte mer om det behövde åtgärdas akut men så verkar inte vara fallet :)

Haha, sant som fan. Bara att Jag bara är 16 än så länge och inte har körkort men kommer ju klart dra en jävla massa rundor ute på isen :D
av rd350
Ska bilen stå hela vintern bytar du olja och filter innan du ställer in den, kolla glykolen i kylaren, tanken fyller du helt för att undvika kondens, batteriet laddar du fullt och kopplar av kablarna men det ska stå kallt gärna i frysen men det gäller att det är fulladdat annars fryser det. Ställer du batteriet varmt tar det ofta skada när det står oanvänt länge. Är det sen en riktig pärla lägger du byggplast på betonggolvet under bilen så slipper du fukten underifrån. Rutorna lämnar du något öppna ,fem millimeter eller något så luktar det inte mögel till våren.
av breakdown89
rd350 skrev:Ska bilen stå hela vintern bytar du olja och filter innan du ställer in den, kolla glykolen i kylaren, tanken fyller du helt för att undvika kondens, batteriet laddar du fullt och kopplar av kablarna men det ska stå kallt gärna i frysen men det gäller att det är fulladdat annars fryser det. Ställer du batteriet varmt tar det ofta skada när det står oanvänt länge. Är det sen en riktig pärla lägger du byggplast på betonggolvet under bilen så slipper du fukten underifrån. Rutorna lämnar du något öppna ,fem millimeter eller något så luktar det inte mögel till våren.
Ja där se man, nu lärde jag mig något också :)

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]