Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Ska just slå till på en 745 årsmodell -90. Har att välja på en manuell och en automat. Båda långmilare. Ska ha bilen som en andrabil. Vill ha så lite problem som möjligt med den. Gillar automat men vet inte mycket om hur bra och driftsäkra Volvos automater från den tiden är. Bör man ta det säkra före det osäkra och välja en med manuell växel? Stor skillnad i bränsleförbrukning?

Tacksam för tips
Oskar
av Perra N
Det beror på hur/var du kör. I landsvägkörning dricker inte en automatare speciellt mycket mer. Men om man gasar eller kör mycket i stan, dricker en aut en hel del mer.
Aut är dyrare att reparera om lådan skulle haverera. Men valet är givetvis ditt.
Användarvisningsbild
av yanne
Det är mer fördelar med nackdelar på en manuell. du kan rulla igång den om den inte startar, den drar i genomsnitt mindre bensin, det är lättare att byta v-låda och den är lättare att sälja vid ett senare tillfälle.
av Kleppan
Men en manuell e förbannat mycke tråkigare o köra, varför rycka i en spak när det finns en låda som gör det åt dej. Man kan t.ex inte prata i mobilen o käka korv samtidigt i rusningstrafik med en manuell. AUTOMAT, säger jag, det e för glassgubbarna. Dom riktiga bilarna e ju inte med manuell låda, så som MB S-klass, BMW 7 serien, Audi A8 mm, lika dant e det men volvo 740!!! :wink:
av Perra N
Jämför inte en tysk lyxbil med en 740, skillnaden i motorkraft är ju ganska stor!
av Kleppan
Käre Perra... Har ni ingen humor där ni kommer ifrån? Jag va inte direkt allvarlig. Ett skämt. Kapish!
av autopeduffe
yanne skrev:Det är mer fördelar med nackdelar på en manuell. du kan rulla igång den om den inte startar, den drar i genomsnitt mindre bensin, det är lättare att byta v-låda och den är lättare att sälja vid ett senare tillfälle.

Å andra sidan är drivlinan oftast i ett mycket bättre skick pga att automatlådan är skonsammare mot densamma.

Du slipper kopplingsbyten

Jag har aldrig behövt rulla igång en bil under de 14 år jag haft bil, men visst, skulle det behövas går ju inte det och dessutom blir det besvärligare om du måste bogseras. Du får då inte köra fortare än 30 km/h och högst i 30 km i stöten (för att automatoljan inte ska bli för varm)

Personligen tycker jag att automat eller manuellt kan kvitta. Jag skulle aldrig backa ifrån ett köp pga det ena eller det andra om bilen är fräsch. Just nu kör jag automat i bägge mina bilar och det är ju utan tvekan väldigt bekvämt även om man saknar manuell låda ibland, då man vill leka lite :-)
Hög tjuvström/kortslutning V50

Diodbryggan i generatorn? Blir den varm med n&aum[…]

Kolla reservdelskatalogen på GCP.se (under k[…]

Jag har klonat och satt dit en annan ECU men bilen[…]

Du kan köpa denna olja om du vill: https://ae[…]