Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nykom
Hej

Försöker hjälpa en polare som har en 940 GL från 91. Den startar och går fint men inte över 1500 varv, för mig låter det som någon form av säkerhetsläge på boxen. Har läst ut felkoder enligt instruktionerna här i forumet och får 2-2-3 i hål 2. Har bytt tomgångsmotorn som den felkoden pekar på med en fungerade bils utan resultat och även bytt LMM men en fungerande. Efter att problemet uppstod har vi fått bilen att gå en gång efter att har pillat på lite kontakter i motorrummet.

Någon som har några förslag på vart man skall leta??

MVH
Roger
av Arvidh
Om den felkoden du får gör att den går in i "linka hem-läge" så måste du ta bort felkoden för varje sak du testar byta eller pilla i. enklast är att ta lös batteripolen ett tag. i övrigt har jag inga förslag.

2-2-3 = Tomgångsventilsignal
Villkor:
Genom att mäta ventilens strömförbrukning kan styrenheten avgöra om ventilen arbetar inom ett normalt område.
Om anslutning 33 är kortsluten till jord blir strömförbrukningen för hög. Om strömförbrukningen är under 0,12 A betraktar styrenheten det som ett avbrott till kretsen.
Felkoden 2-2-3 sätts i båda fallen.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i kretsen eller i tomgångsventilen.

Felsymptom:
Motorn startar inte eller är svårstartad.
Lågt tomgångsvarvtal.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Nykom skrev:Hej

Försöker hjälpa en polare som har en 940 GL från 91. Den startar och går fint men inte över 1500 varv, för mig låter det som någon form av säkerhetsläge på boxen. Har läst ut felkoder enligt instruktionerna här i forumet och får 2-2-3 i hål 2. Har bytt tomgångsmotorn som den felkoden pekar på med en fungerade bils utan resultat och även bytt LMM men en fungerande. Efter att problemet uppstod har vi fått bilen att gå en gång efter att har pillat på lite kontakter i motorrummet.

Någon som har några förslag på vart man skall leta??

MVH
Roger
Byt bränslefilter och kontrollera bränsletryck.

Mvh GK
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]