Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Annnan
Igårnatt blev blinkers/parkeringsljus stulna från vår 940. Folk har ju verkligen inget bättre för sig..

För att undvika att detta händer igen så tänkte vi på något vis låsa fast dom nya för att försvåra bortmonteringen. Nån som har något bra tips på hur detta kan se ut?
Användarvisningsbild
av emwtur
sitter väl med torx ?
sätt dit med stjärnskruv och runddra skruven ?
visserligen lär du själv få borra bort spaken och riskerar att få inredningen sönderslagen av en vansinnig biltjuv men det kanske kan funka ?
/emwtur
montera en larmkrets kanske?

En sladd som löper igenom alla de delar du håller kärt och för att få loss så måste man klippa kabeln, då går larmet ;)

Idén kommer från båt-larm så det är inget skit jag hittat på, men jag vet inte vad man ska behöva för relä för att få det att fungera ^^

Men ett relä som slår till vid frånvaro av ström ( istället för tvärt om som normala relän ), matad av en sladd som kommer från en strömbrytare du har i kupén ( för att kunna stänga av larmet ). Själva tjutet är bara att köpa en billig siren på nån hemsida.
Användarvisningsbild
av Annnan
Själva "klumpen" sitter inte fast alls, den bara skjuts in och klickas fast med nå snäppe som klickar på plats när man trycker till. Sen "sliter" man ur den bara om man ska ha lös den.

Vi hittade på en lösning iallafall! Hålband, en skruv in i lyktan, upp och fast i plåten (som sitter längst fram när man öppnar huven, minns inte vad den heter) :-) så huven måste öppnas för att man ska få loss lyktan eftersom skruven i plåten måste släppas.
av Casal
Blev av med mina USA-blinkers för inte allt för länge sedan. För nästa par lutar det åt skruva fast hålband som nämnt högre upp (tack för tipset!) och sätta dörrströmbrytare bakom blinkerserna med bra precision så att man nästa ska få trycka till blinkerserna varje gång innan man kan starta larmet via en knapp i kupén. Larmet i sin tur ska vara kopplat till mina 4 färdtutor. En originaltuta, en derbi mopedtuta, ett båthorn och en rysk tuta. Funderar på även koppla in så strålkastarna tänds.
Användarvisningsbild
av Annnan
Återkommer med bild! :-)

Det går iaf inte att sno dom utan öppna huven.. De inte går att dra ut blinkersen, eftersom dom sitter i spänn mha. hålbandet

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]