Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av fredrikhs90
tjena, jag har en 940 S 2,3 L från 97 som läcker olja.
Det ser ut att läcka från oljefiltret, så jag bytte den, och när jag tog loss den så var den väldigt enkel att ta av för hand. Jag tömde olja och satte dit en ny filter då, men jag trodde att man skulle sätta fast filtret med oljefiltertång och skruva den riktigt ordentligt. Men tydligen ska man skruva den för hand. Aja nu sitter nya filtret på och läcker fortfarande, det läcker på exakt samma sätt, dvs att det läcker från oljefiltret ner till avgassystemet och rinner längs avgasen, på katten så att när jag har kört så ryker det från den, (det är väl oljan som värms och ryker antar jag).
Kan det vara packningen ? som sitter i fästet man skruvar oljefiltret på ?
tacksam för svar !
Användarvisningsbild
av emwtur
Filtret sitter väl på en adapter på din bil - och inte direkt på motorn ?
"adaptern" kan ju vara trasig ?
vanligaste felen med oljefilter är annars att man inte smort packningen med lite olja innan man monterat filtret - samt att föregående filters packning fastnat så att den sitter kvar i fästet.
- man skall alltid kolla att packningen ( hela packningen ) sitter kvar på det gamla filtret !
av fredrikhs90
Kan säga att jag va hos bilia idag och det var turbokompressorns oljeretursrör packningen som hade släppt. 900 SEK gick det på...
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]