Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av norton
Hej har en 940 93 som jag haft i 10 år.Började få problem för en vecka sedan med att den gick dåligt när jag startade på morgonen o körde försvann efter ett par kilometer.trodde först det var bränslereläet o bytade det.Hjälpte inte den bara blev konstigare.symptomen är alla lampor tänds o den stoppar samt kan varvtalet gå upp o ner av sig själv känns som den inte får bensin.??men plötsligt går den som vanligt igen.tändstiften är bytade samt fördelarlock o rotor.är väl övetygad om att det är något elektroniskt som sätter den ur spel.bytade bränslerelät eftersom hade liknande symptom för några år sen o då hjälpte det bytet. men nu är det något annat som kivar har på en vecka ökat dramatiskt.det konstiga var att när jag bytade bränslerelät fick den totalt spel efter start stannade den direkt men efter en stund gick den på tomgång o hämtade sig en aning
av norton
Ok 1.2.1 luftmassamätarsignal avbrott dålig jord eller kass luftmassamätarsignal. så var hittar jag den i motorummet ???????? vore ju bra med en reprationshandbok i detta läget,,,,,,,,,,
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Luftmassemätaren sitter efter luftfiltret. Den har en bred kontakt med 6 stift.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vilket insprutnings system har bilen, om det är LH Jetronic finns LMM medan om det är Regina så finns där istället en lufttryckgivare i insugningsröret.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Jocke S.
gnestakalle skrev:Vilket insprutnings system har bilen, om det är LH Jetronic finns LMM medan om det är Regina så finns där istället en lufttryckgivare i insugningsröret.

Mvh GK
Nja... På Regina-bilarna hittar man en lufttempgivare (2 stift) istället för en luftmassemätare (6 stift). Sedan sitter det en lufttrycksgivare som via en slang är ansluten till inloppsröret.
av norton
Hej det är en 93 940 fanns flera olika insprutningssystem det året på serien????? Hur ser jag vilket system det är om det finns flera olika ?????
Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]

Själva har jag inte observerat sprickor p&ari[…]

Får ingen kontakt med oljenivågivaren […]