Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av månne
Har en precis köpt en 745 -88. När man börjar köra så går växlingen lätt å fint, men efter ett tag så blir det svårt att få in 1:an när man stannat. När detta börjat hända brukar det även skrapa till när man lägger i backen.. Kan detta kanske avhjälpas genom att byta/fylla på oljan i växellådan, eller tyder det kanske på nåt annat??

Tacksam för hjälp!
av Ebbe
Tar kopplingspedalen långt ner? I så fall en sliten koppling. Oljebyte i lådan är aldrig fel!
Ebbe
Användarvisningsbild
av Michaela
jag skulle testa att byta olja i lådan om jag va du... hjälper inte de så e de nog kopplingen!
av månne
Aight. Tackar så mycket för hjälpen! Läste även ett gammalt inlägg här på forumet med en teori om att det kunde vara en bussning i länken vid växelspakens slut = dubbelt tack till jag rullar!!
Användarvisningsbild
av Sparkz
På en 88 är det vajer till kopplingen, börja att spänna den lite om kopplingen tar lågt.
Har du mycket glapp i sidled på paken är det dags att byta bussningar, japp. Testa om det går lättare att lägga i ettan om du lyfter backspärren.

Annars är ett oljebyte i lådan inte fel, Castrol SMX kan göra underverk ibland...
av månne
Tack för alla synpunkter! Ska definitivt byta olja och bussning.. När det gäller kopplingen så har jag precis justerat den så att den ska ta längre ner eftersom den tidigare bara verkade på de översta två centimetrarna av kopplingsvägen. Nu börjar den ta ungefär halvvägs, utan att det verkar ha påverkat tröga 1:an eller skrapande backen.. återkommer senare med resultat av åtgärderna :-)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det ska vara ett par mm spel på vajern nere på kopplingsarmen. (dra armen bakåt och titta på vajern där den kommer ut ur höljet.
När kopplingen slits minskar spelet och man får släppa lite, precis som du har gjort.
av månne
Okej! Har bytat olja till castrol SMX och även bytt nylonbussningen i länken i växelspakens slut. Måste säga att det hjälpt en hel del.. Ettan kärvar mycket mindre och spaken vibrerar inte som en galning i låga varv längre :-)
Skrapande backen lever dock kvar.. Några idéer?

Ps. Sitter volvos sidokjolar på bilen sedan förförra ägaren som jag inte vill ha, nån som vet om dessa brukar vara limmade förutom de synliga metallklämmor som håller fast dem i nederkanterna? Kan man isåfall få av dem utan att sabba kjolarna?
av Arne
Lägg först in 1:an eller 2:an och sedan backen, har du fortfarande skrapljud då du lägger i backen?
av Frigge
Att det skrapar när du lägger i backen beror på att lamellen kärvar på axeln. Samma fenomen som att man inte trampar ur ordentligt.
För att smörja detta måste du ta ner lådan o kan likaväl byta koppling på samma gång.

/Fredrik

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]