Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lenke
Har alltså en lite trögväxlad 740 gl -90. Har läst att det kan va några slitna brickor och bussningar i länkaget. Är bara 1:an och 2:an som är tröga. Nån som har koll på hur man kan se om det är slitet? Men det är lite oväsen i urtrampningslagret åxo men då skulle väl alla växlarna va tröga?

Mvh Lenke.
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubriken.
Användarvisningsbild
av päpplet
Går det lättare att få i växlarna om du drar upp backspärren och går det lättare med motorn avstängd och kopplingen nertryckt?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Du har en vanlig hedlig m47:a antar jag?

Det sitter två plastbussningar i länkaget under växelspaken i så fall, och dessa blir gärna slitna med tiden. Detta leder till större glapp och då tar växelspaken mot backspärren när man ska ha i 1:an och 2:an. Enklaste lösningen är att bara släppa lite på järnet till backspärren och flytta den en aning, men har man skitmycket glapp så kan det vara skönt för känslan också att byta bussningarna för det blir en bra mycket trevligare växelspak ;)
Användarvisningsbild
av päpplet
min M46a "lagade" jag genom att bryta iväg hela spaken till höger för den lutade till vänster jämt så den var nog lite snebruten sen innan :lol:
av Rikskrim
Min 945 var svår att få i 1och 2:an när jag stor still 3,4 och 5:an gick ganska lätt.Rev ner lådan och bytte hela kalaset.Men var ingående axlen som var torr så lamellerna kärvade.
av Lenke
päpplet skrev:Går det lättare att få i växlarna om du drar upp backspärren och går det lättare med motorn avstängd och kopplingen nertryckt?
Har inte provat backspärren än, men växlarna 1:an och 2:an är tröga fast motorn är avstängd med nertryckt koppling. Bilen är ju knappt inkörd än ca 14000 mil :D så den har stått stilla långa perioder.
bensinskalle skrev:
Du har en vanlig hedlig m47:a antar jag?

Det sitter två plastbussningar i länkaget under växelspaken i så fall, och dessa blir gärna slitna med tiden. Detta leder till större glapp och då tar växelspaken mot backspärren när man ska ha i 1:an och 2:an. Enklaste lösningen är att bara släppa lite på järnet till backspärren och flytta den en aning, men har man skitmycket glapp så kan det vara skönt för känslan också att byta bussningarna för det blir en bra mycket trevligare växelspak ;)
Jag tror den heter m47....är en vanlig 5 petad låda inte elektrisk od.
av Rikskrim
Jo det är m 47:an.Kan sätta en äpple på att det är torrt på axlen så att lamellen kärvar.Det går väl lätt att få i dom när du rullar?
av Lenke
Rikskrim skrev:Jo det är m 47:an.Kan sätta en äpple på att det är torrt på axlen så att lamellen kärvar.Det går väl lätt att få i dom när du rullar?
Nej...precis lika trög på 1 och 2:an med motorn avstängd, vid rull osv. Spelar ingen roll hur man än mixtrar lika jäkla trög jämt! Men provade igår att dra upp backspärren och då blir det skillnad på 1:an och 2:an!!! Måste va där felet är! Tycker även spaken är lite sladdrig om jag jämför med tidigare 240 och 740 som jag haft.

Mvh Lenke.
av sicnarf
Av med mittkonsolslisten. Två skruv under handbromsen och lite pill. Upp med damasken som sitter över växelspaken och väl där ser man hur själva backspärrsfunktionen är konstruerad. I mitt fall behövde jag justera två skruvar som håller skenan till backspärren för att återigen ge växelspaken "fri" tillgång till ettans växelspaksläge. Lätt som en plätt och växelspaken blir som ny. Man kan givetvis byta ut slitna delar, men jag är ingen mekare och blir det trögt att få i växel bör man kanske fundera på att byta ut slitna delar. I mitt fall var det bara så att listen som sagt hade flyttat på sig och låg och störde ettans växelbana och JAG valde att bara justera, inte byta ut.
av Lenke
sicnarf skrev:Av med mittkonsolslisten. Två skruv under handbromsen och lite pill. Upp med damasken som sitter över växelspaken och väl där ser man hur själva backspärrsfunktionen är konstruerad. I mitt fall behövde jag justera två skruvar som håller skenan till backspärren för att återigen ge växelspaken "fri" tillgång till ettans växelspaksläge. Lätt som en plätt och växelspaken blir som ny. Man kan givetvis byta ut slitna delar, men jag är ingen mekare och blir det trögt att få i växel bör man kanske fundera på att byta ut slitna delar. I mitt fall var det bara så att listen som sagt hade flyttat på sig och låg och störde ettans växelbana och JAG valde att bara justera, inte byta ut.
Tack för svar! Ska kolla det så fort jag hinner...mkt nu. Kopplingen har dessutom börjat hugga nu :evil: så jag åker på att byta den åxo!

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej

Hej alla! har en v70-99 som bakluckan inte lå[…]