Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av chrille25
Tjena!

Det är så här, hjälper farsgubben med hans 940 -91. Vet inte den korrekta motorbenämningen, men en sugis är det iaf.
Relät till pumparna drar inte, byglar jag 30 till 87(2) så får jag pumpstart!
Hur fungerar triggningen till relät och finns det några tips på ev fel? Är inte så inne på just gamla volvo, så lite tips gjorde ju inget.
Finns nån givare på svänghjulet samt nån box till detta vad jag förstår?

Mvh

Chrille
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du skriver "sugis" men vi talar väl om en insprutningsmotor antar jag.

Ett vanligt fel är reläet, antingen helt paj eller drabbat av en vanlig åkomma för reläer, kallödningar. Om du har tillgång till lödutrustning kan du öppna reläet och löda om det. Är reläet bortom räddning får du byta ut det.
Ett nytt relä kostar runt 200:- på "skruvat.se".

Mvh GK
av chrille25
Var lite otydlig kanske, men ja insprut. Sen är relät bytt så det är triggningen till det som är problemet... Httade ett schema igår på den, såg att relät får en minus från insprutsboxen och jag kan tänka mig att det är den som saknas. Sitter boxen inne i kupén?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
940 är inte mitt specialområde men jag har för mig att den skall sitta bakom sidopanelen under instrumentbrädan vid passagerarsidan.

Jag förmodar att du har kollat säkring nr 1, det är systemsäkringen.

Du frågade om givare, jag vet inte om 940 -91 har hallgivare i fördelarn eller om dom har varvtalsgivare ovanför svänghjulet.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Sparkz
Bränslestyrenheten får varvtalssignal från tändsystemet när motorn snurrar, och drar då relät.
Alltså:
Relät ska inte dra innan startmotorn går, mer än en kort stund när man sätter på tändningen (vissa system)
Om tändlägesgivaren är kass blir det ingen varvtalssignal, så kolla gnista och felsök tändsystemet i första hand.

Jag har varit med om att den utgången på styrenheten är kass, men det är inte så vanligt. Pinne 20 om du har LH2.4, gul-svart kabel. Styrenheten ska dra ner den till jord.
av chrille25
Sparkz skrev:Bränslestyrenheten får varvtalssignal från tändsystemet när motorn snurrar, och drar då relät.
Alltså:
Relät ska inte dra innan startmotorn går, mer än en kort stund när man sätter på tändningen (vissa system)
Om tändlägesgivaren är kass blir det ingen varvtalssignal, så kolla gnista och felsök tändsystemet i första hand.

Jag har varit med om att den utgången på styrenheten är kass, men det är inte så vanligt. Pinne 20 om du har LH2.4, gul-svart kabel. Styrenheten ska dra ner den till jord.
Och styrenheten har i sin tur en jordpunkt i närheten antar jag? Relät drar nämligen inte de första två sek heller. Men jga har fått tag på schema till den och
ska fortsätta felsöka vid tillfälle.

Tack för svaren!
av chrille25
Försöker på nytt. Felet är att jag inte får ut nån minus på svart/gul kabel från boxen som går in på 86/2. Därav drar inte andra spolen i relät. Kabeln är hel så det är boxen som inte lägger ut minus. Vad gör man för att gå vidare? Prova annan box?? Tips?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Har hänt tidigare att styrenhetens utgång 20 slängt in handuken... Det skulle inte vara helt fel om ni testade med en annan styrenhet.
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]